Farväl till ett ovanligt år

For that I salute you! Det har blivit dags att ta farväl av 2011. Tillsammans med en handfull andra år under min livstid är det ett år som gjort skillnad. Som inte bara varit ett år att avverka i väntan på nästa. År 2011 har varit ett år så fyllt av definierande ögonblick att jag knappt vet var jag ska börja. Det blir alltså random, som de säger nuförtiden.

Här är i varje fall Årets...

Inspiration. Freddy Mercurys I Want To Break Free. Den sade allt.

Legendariskt möte
Prins Edward sade nåt skojig till undertecknad och gode vännen och läromästaren Owen Le Vallee, som jag för övrigt ska träffa i mitten av januari igen på Guernsey. Ser fram mot det!
Överraskning. Prins Edward i England. En kul prick som jag träffade på Isle of Wight. Han kändes äkta fast han var en slags glansbild av sig själv. Det är en konst det.

Bröstprydnad
De tre första medaljerna delades ut som ett bevis över tapperhet på Åland. Sedan 1854 har bara cirka 1.300 personer förärats.
Döda hjälte. Charles Davis Lucas. Mannen som gav Victoriakorset om inte ett ansikte så åtminstone ett namn. De tre första Victoriakorsen delades ut i samband med Krimkriget och slaget om Bomarsund. Det är en fantastisk historia som borde berättas oftare.

Filmförebild
Inte riktigt så här blev det kanske. Men nästan!
Okej, då – bara en liten bit till. Kompisgänget tog kvinnorna med sig och drog till Micke Björklund i Ödkarby. Det var en kväll att minnas.

Kompisar
Jörgen, Birgitta, Samuel och Denise var med och kämpade för Centern i höstens val till lagting och fullmäktigen.
Nya kompisar. Anslöt Centern som var ett nederlagstippat parti före valet. Ändå vann vi tack vare insatser från bland andra nya vännerna Birgitta, Samuel och Denise. Att byta bransch är att skaffa sig nya vänner – samtidigt som man behåller de gamla. Det är stort.

Projekt. Arbetet med det som ska bli nästa års mest brännheta bok påbörjades i slutet av september. Den är ännu inte helt färdig, men nästan. Handlingen? För tidigt att säga, men den handlar om en av de mest underliga tvåbeningar jag någonsin stött på. Och en skruvad omgivning.

Storfiskare
Mille med laxen som han tog tillsammans med fiskebrodern Jonathan Sundström.
Nej-men-dra-mig-baklänges-på-en-liten-vagn. Sonen Mille var ute och trollade för första gången i sitt liv i våras och kom hem med en lax nästan lika står som lillebrorsan. Som ändå snart fyller elva.

Nära-döden-upplevelse
Macke F äter det mesta som inte legat i sjön före. Ostron var till exempel ingen höjdare.
Mat-tortyr. Drog på en svensexa med Cinderella och tvingade i vännen Macke F ett ostron. Synen var obetalbar, men gör sig dessvärre inte rättvisa på bilden. Om jag skulle göra det igen? Hell yes!

Möte på Bermuda
Mycket papper blir det när ett öspel ska arrangeras.
Men vi kan i alla fall se solen genom fönstret. Åkte till Bermuda i mars och såg insidan av ett mötesrum i ett hotell. #kraeverbaettreplaneringnaestagaang

Utbrytning. Att jag till sist släppte taget om tidningen och hoppade till nåt nytt. Det blev en nystart som heter duga!

I allas vårt minne
Sebba Södergård, en sak ska du ha klar för dig, var du än är. Vi hade en fantastisk tid tillsammans. Och du hade sprungit åttor runt alla som var med i minnesmatchen.
De bästa försvinner först. Till minnet av vännen Sebba ordnade ett gäng vänner en minnesmatch i innebandy i Vikinghallen. Jag var domare. Sebba hade blivit ursinnig över några av domsluten. Ibland saknar jag honom så det gör ont.

Still going strong. Ålandstidningen blev 120 år den 1 april. Hoppas jag själv är i samma skick när jag når dit.

Det är dags att shippingen på allvar. Utan tvekan Ålands Sjöfart som började ges ut i ÅTT:s regi från och med år 2011. Den fick en rejäl nystart och ska bli rolig att följa i fortsättningen. Hemsidan hittar du här.

Storsatsning
Ro-Flex kallas fartygssorten. Kan bli en framgångssaga, bara ekonomierna vänder uppåt.
Bäst att satsa i dag för i morgon vet man inte... Bores nya fartyg som sjösattes i tyska Bremen under en rekordvarm sommardag. Branschen är svår just nu men det gäller också att stå redo den dag det svänger.

Fail. När IFK föll hemma mot KuPS i finska cupen. Seger där och vi hade spelat i Europa. Så små är marginalerna.

Kändis-spotting
Löpare Coe.
Sångare André.
Detta glömmer jag aldrig. NatWest Island Games eller öspelen på Isle of Wight. Vilken vecka! Träffade löparkungen och OS-chefen Seb Coe och Peter André, på samma dag. Vid sidan av prinsen.

Från toppen av Keb ser man nästan hur långt som helst.  Fast det här är på vägen dit.
Don’t try this at home. Kebnekaise. Att bestiga det var inget för veklingar. Förut. Men nu är det det. För jag klarade det!


Nypa sig i armen-upplevelse. Att stå på linjen och vara med och döma världsstjärnorna i beachvolley i Paf Open är stort. Och nästa år kommer de tillbaka!

Mega Fail. Underskattade min tid lite i höst och har tvingats steka jakten på allt utom tiden. Trots att älgprovet och allt gick galant. Nästa höst, då...

Reklamfilm. Kommentarer är överflödiga!

Och med det, från mig till er: Gott Slut och Gott Nytt År! Ses 2012!

Kommentarer

  1. JP, efter att jag börjat läsa din blogg ångrar jag att jag inte röstade på dig i valet. Men det gick ju bra ändå!
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år med nya spännande uppgifter! Och till er på ÅB, Tappa inte modet! Det kommer att ordna sej! i slutändan blir man en erfarenhet rikare också. Kram!

    SvaraRadera
  3. Härligt skrivet och tack för inblicken av ditt 2011 som verkligen var fylld med olika händelser. Bhöver dig på linjen igen.... Ses på PAF Open 2012 på Åland? MVH din Referee Manager :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg