Långt från det bekväma

Det ska ärligt sägas. De senaste månaderna har jag befunnit mig långt, långt borta från den så kallade comfort zone som jag tidigare omhuldat. Det (omhuldar den altså) gör de allra flesta av oss människor och ingenting fel med det. Vi är alla olika. Några finner lycka i att sitta ner och betrakta andra, andra känner sig tillfreds med att betraktas medan några vill göra varken eller. Alla är såklart lika viktiga. Fast första steget ur den egna bekvämlighetszonen är aldrig enkelt att ta.

På måndagskvällen höll jag alltså mitt livs första föredrag om en bok som jag skrivit tillsammans med David Widlund. Jodå, Gryningspyromanen som det hörs och syns om allt mer i Sverige. Här är till exempel ytterligare ett sprillans nytt reportage om vår bok i Sveriges Radio, Studio Ett.

Föredraget ägde rum i Finströms bibliotek i Godby och i publiken satt till och med mamma (som om det inte var nervöst nog ändå!) Där satt också en grupp frivilliga brandkårister som till skillnad från mig faktiskt visste en hel del praktiska och konkreta saker om bränder. Men när det gäller just mordbrännare får jag i dag konstatera att jag sannolikt är den ledande autkoriteten på Åland just nu! :-) Nog har man annars hört talas om nischer, men detta är extremt.

Hur som helst kändes föredraget lyckat och intresset genuint bland åhörarna. Det blev en fin kväll! (Som om det någonsin egentligen funnits andra än fina kvällar i just Godby?!

Några av dem som för att lyssna till Finströmsbibban. Kika tog bilden.
Hälften av väldigt få experter på mordbrännare i allmänhet och Gryningspyromanen i synnerhet som i dag finns i Sverige och på Åland! ;-)

Kommentarer

Populära inlägg