Ännu en dag, ännu ett äventyr

Tisdagen var en sådan där märkesdag som kommer allt oftare i olika former. Delvis har det med åldern att göra, ni vet det där med att åren i stort sett består av jul och midsommar och inte så mycket mer, och delvis med vanlig uppfinningsrikedom. Ta internet till exempel. Nu har någon fått för sig att alla i hela världen ska skicka in en bild på just den femtonde maj till www.aday.org. Har inte riktigt orkat ta reda på varför eller vad man kan vinna men tänkte ändå delta utom tävlan. Har uppriktigt sagt ändå inget bra ställe att sätta prisbucklan på. ;-)

Alltså bjuder jag här på en samling prisbilder från min egen femtonde maj anno tjugohundratolv. Here we go! Om själva skälet till resan kan man läsa mer här.

Ha annars en skön flygardag och vila ut er för en full arbetsdag i morgon igen!

Och just det. Glöm inte bort att hylla Norge i dag! Vi avslutar därför med ett tänkvärt citat av min gamle kompis Henrik Ibsen: ”Var det du är och var det helt och icke styckevis och delt.”

Notisen i Svenska Dagbladet som gjorde mig medveten om vad jag höll på att missa. Sedan vevade jag igång kameran, som det heter.
Första bilden blev från insidan av flygplanet från Arlanda till Kristianstad. Inte så överraskande fanns det en hel del gubbar med begynnande flint ombord. Själv sov jag efter detta.
Inte mycket går upp mot Skånes böljande landskap och bördiga åkrar.  Dessutom var våren redan incheckad och gjorde allt för att snabbt bli populär. Man kan säga att det lyckades rätt bra.
När vi senare samma dag landade på Arlanda i Stockholm var det inget annat än träd och skog som mötte. Boring, som de säger nuförtiden.
Men det finns ändå inget som går upp mot landet med tusende öar och skär som det heter i sången.
IFK Kristianstad vann SM-silver i handboll nyligen och affischerna i butikerna hängde fortfarande kvar. Det var inspirerande att se hur näringslivet och det lokala elitlaget gick hand i hand när läget blev skarpt och Fi stod för dörren. Det vore skoj att se något liknande i Mariehamn.
I Kristianstad ligger torget mitt i byn. Här pågår handel alla dagar och cafeteriorna står vägg i vägg. Mer småstadsidyll än så här är det svårt att tänka sig.
Hur varm och kärleksfull våren än är har den ännu inte lyckats få fart på knoppningen på dessa vältuktade träd. Vilken sort det är har jag ingen aning om, men det är varken tall eller gran. För jag hittade inte en kotte att fråga. (Sorry, målet stod öppet och jag kunde inte låta bli!)
Har väl också med åldern att göra men jag får allt svårare att gå förbi ett konstverk utan att plåta. Denna dag inget undantag.
Skälet till att jag var i Kristianstad var Brandskyddsföreningen i Skåne som bjöd in till föredrag om den så kallade Gryningspyromanen som jag skrivit en bok om. Jag vågade inte plåta under själva giget så tvingades göra det i smyg lite innan. Så här såg det ut från åhörarplats...
...och så här från scen medan publiken var på väg in. Det blv en lyckad föreställning för folk som har både intresse och stor kunskap i ämnet. Flera av de som lyssnade var själva med och släckte bränderna i pyromanens spår. Spännande! Läs mer om det på www.gryningspyromanen.com!

Grattis Norge!


Kommentarer

Populära inlägg