En unik båt till ett unikt sällskap

Läge märke till båten på denna bild. Den kan bli din käraste vän här i livet om olyckan är framme. Svante G är namnet och dess uppdrag är att på Ålands sjöräddningssällskaps uppdrag rädda liv och egendom till sjöss. Svante G levereras i dag torsdag i samband med en dopceremoni klockan två på eftermiddagen i Östra hamnen (bredvid Ro-No), dit allmänheten är välkommen.

R/k Svante G
Ålands sjöräddningssällskaps nya räddningskryssare Svante G på väg i land efter en av några provturer i går kväll.
Svante G Svensson avled 2009. Men hans namn lever kvar många år ännu i form av världens just nu nyaste sjöräddningsbåt.
Redan i går fick jag chansen att både provåka och -köra underverket. För det är exakt vad det handlar om. Svante G liknar ingen annan sjöräddningsbåt i världen. Den är unik och skräddarbyggd av Ålands sjöräddningssällskaps egen personal. Skrovformen är framtagen av varvet Työvene i Nystad men innehållet är specialgjort med flera fullständigt unika lösningar.

Den nya båten som ersätter något tyngre och något klumpigare räddningskryssaren Paf väger tjugo ton och går i det närmaste fyrtio knop med hjälp av ettusensjuhundra hästkrafter fördelade på två maskiner. Jodå, svallvågorna är mycket mindre, denna båt är helt byggd i aluminium. Storleken till trots är det ändå som att manövrera en liten Buster. Jag testade och häpnade över känsligheten i joysticken och exaktheten i rodret. Någon ratt finns inte längre ombord. Allt sköts med kontroller som närmast för tankarna till PlayStation.

Inuti är ljudnivån som i en normal personbil. Takhöjden är gott och väl över två meter och inredningen smakfull. Men hur snyggt det än ser ut handlar allt sist och slutligen om praktiska lösningar. Inget har lämnats åt slumpen för det har ingen firma som ägnar sig åt livräddning råd med. Alla detaljer har en mening och varje lösning ett mål.

Inspiration till bygget som inleddes för tre år sedan har man hämtat från huvudsakligen Sverige, Finland och Norge. Genom att åka runt och se andra båtar har man arbetat sig fram till egna tankar och unika förslag. När man designade de två identiska förarsätena åkte man först till en Airbus-simulator för att se hur flygindustrin tänkte. Därför är det nästan som att sitta i en cockpit när man manövrerar fartyget.

Missa inte chansen att se båten i dag. Jag kände Svante G Svensson som gett namnet till båten. Han satt bland annat i fyrtio år i Ålands sjöräddningssällskaps styrelse och en ordningens man. Han hade varit mycket stolt i dag.

I dag hade också min egen far fyllt sjuttioett år, om han hade levt. Grattis farsan, som gammal sjökapten hade du också gillat denna båt.

Här kan man se fler bilder från själva byggnadstiden på varvet i Nystad.

Och så mina egna bilder förstås!

Med hjälp av en joystick på bryggan handlar det om så kallad kirurgisk prestation när man anlägger en brygga.
Var sak på sin plats. Torkrum är ett, elektronikrummet annat och maskinrummet avskilt. Allt av praktiska skäl.
Frivillige sjöräddaren Ronny Jansson från Mariehamn säljer Mercedes Benz och liknande på dagarna. Han blir ändå imponerad av Scanian på åttahundrafemtio hästar. Inte nog med det. Bredvid står en till.
Allt är på färgskärmar och allt sköts med knappar och små spakar.
Utsikten från bryggan är häpnadsväckande. I horisonten kan små vita segel skymta. Det är ÅSS onsdagsseglingar som inte ställs in för att det regnar och blåser. Seglare är inte gjorda av socker. 
En imponerande detalj är att alla knappar och reglage är försedda med enspråkigt svenska etiketter.
Här sjösätter man Rescue Runner när det brinner i knutarna, ursäkta uttrycket. Det är en liten, extremt snabb, vattenscooter.
 Detta är en viktig specialdetalj. Utblåset från maskinerna är placerade direkt intill den gummiupphängda överbyggnaden. På dessa ska spanare kunna stå och med kikare leta efter nödställda i vattnet. Ju högre upp, desto bättre vinkel är det som gäller.
I dag skiftar flaggan. När jag provkörde var Svante G fortfarande varvets egendom. I dag betalas den sista räkningen på totalt cirka en och en halv miljon euro. Då går den åländska flaggan i topp.
Räddningskryssaren Paf har gjort sitt och har gjort det väl. Men nu byts hon ut mot Svante G.
Fyra kameror placerade på strategiska ställen gör att förarna ständigt håller koll på vad som sker runt båten.

Kommentarer

Populära inlägg