Lemland går till väders

Lägg namnen Simon Jansson och Joel Bergman på minnet. De än så länge unga mariehamnskompisarna driver det egna produktionsbolag SX2 Productions från en källarlokal i centrala stan. Där är lågt till tak men gott om idéer! De två killarna siktar högt och jobbar hårt och hittar på än det ena, än det andra. De har redan ett antal filminspelningar bakom sig vilket ni kan läsa mer om här.

Deras allra senaste projekt hade jag turen att spela en biroll i. Inte framför kameran men som berättarröst. (Somliga av oss gör sig bättre i radio än i teve...) Det är jag såklart stolt över! I synnerhet som resultatet nu finns att se och höra på Youtube. Hoppas det inte hörs i filmen att jag det första jag gjorde när jag kom in i den lilla lokalen för inspelningen missade att dörrposterna var väldigt låga, vilket mitt huvud inte alls uppskattade. Men det gick vägen ändå!

Filmen är en hyllning till Lemland, till historien, till framtiden, till naturen och till uppfinningsrikedomen. Precis sådant som vi på Åland varenda dag ska ta tillvara på, förädla och sprida. Av styrkan i historien ska vi skapa en framtid för oss alla! SX Productions har lärt sig filmhantverket på egen hand från scratch. I dag producerar de material som i vart fall jag inte skulle kunna skilja från de stora produktionsbolagen i väster och öster.

Det, mina vänner, är framåtanda, skaparkraft och uppfinnarglädje. Det är att se det halvfulla glaset framför sig. Till skillnad mot Bill och Bull.

Här kan ni se filmen om Lemland:


Och här kan ni läsa vad Nya Åland skrev om förarbetet till filmen:
Danne Sundman har alltid flugit högt. Men aldrig som den här gången!
Så här ser killarna bakom SX2 Productions ut. Joel Bergrman till vänster och Simon Jansson till höger.

Kommentarer

  1. Tack för det trevliga inlägget, och tack för din medverkan. Och vi ber hemskt mycket om ursäkt för huvudskadan, eventuellt får vi börja stoppa upp varningstejp vid dörren samt hänga ner kättingar, lite som för bilar vid infarter till parkeringsgarage. Och så kan vi skriva max. höjd och uppskatta en bra längd.

    Berättarrösten har fått beröm från beställarna, och det är roligt.

    SvaraRadera
  2. Tack för det vänliga inlägget Haddock! Och Joel, ett huvud hålls bara friskt av en liten smäll nu och då! :-)

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med Joel. Tack så mycket för inlägget och de trevliga orden. Tack även för den mycket fina rösten. :) Jag ser fram emot kommande samarbeten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg