Lite galen planering...

I fjol blev det aldrig riktigt tid för någon bra rådjursjakt. Böcker skulle skrivas och val skulle vinnas och den personliga hygienen måste skötas. Därför sade jag då, att den här hösten – då ska det jagas. För av allt som kan upplevas tycker jag den tidiga bockjakten är något utöver det vanliga. Att sitta i den totala tystheten och försöka lista ut var bocken kommer och sedan ända dess vandring i jordelivet med en välriktad kula är en sinekur för mig. Dessutom är de första rådjursstekarna bland de godaste man kan uppleva.

I dag är det rådjurspremiär. Den tidiga bockjakten börjar och pågår i ett par veckor. Kring den jakten råder delade meningar, precis som med all annan jakt. Är det bra eller inte bra att skjuta bockarna. Äventyrar vi stammen? Är rådjuren på väg att minska till följd av de stränga vintrarna? Frågorna är många och svaren likaså, minst lika många som det finns jägare. Svaret är att det är väldigt svårt att säga och att de lokala avvikelserna är många.

Själv nöjer jag mig med att konstatera att människan alltid har varit ett jagande djur och att jag ämnar fortsätta den traditionen. För att jag vill och för att jag kan. Min uppfattning är att fler borde jaga sin mat istället för att köpa de broilers som pinats fram i en uppfödning som i allt väsentligt är raka motsatsen till det liv de vilda djuren lever, innan de dör.

Såja. Där har vi en liten programförklaring så här på lill-lördagen och allt.

Alltså. Jag sitter i kväll i ett jakttorn och funderar på tillvarons väsentligheter och livets ändlighet? Hell no. Ikväll sitter jag tillsammans med några tiotusentals andra galningar och kollar sista matchen på Sveriges nationalarena! Sverige tar emot Brasilien i en repris av VM-finalen 1958 som Brasilien vann. Nu är Sverige ute efter revansch!

Sådana här borde man vara ute och jaga i kväll...
...men istället sitter jag här och kollar fotboll.


Kommentarer

Populära inlägg