Nu är det fest i Mariehamn!

Det blir lite beachvolley i dag igen. För klockan tio på morgonen börjar den riktiga kampen om sammanlagt 190.000 dollar vilket är prispotten i årets Paf Open. Det är mycket pengar för vem som helst och något varenda en av alla inblandade gör sitt yttersta för att vinna. Det märks på allt som har med Paf Open att göra. Inställningen är att ingen detalj får lämnas åt slumpen. Vare sig på spelar- eller arrangörsnivå.

Professionalismen är häpnadsväckande och nödvändig. Det handlar om ett världsevenemang och sådana kan inte skötas med vänstra handen och höftbaserade beräkningar. Man gör rätt eller man gör fel. Däremellan finns inte.

Det är en läxa och en påminnelse för oss alla. De 32 lag som i dag börjar kämpa om totalsegern lämnar ingenting åt slumpen. Spelarna tränar i stort sett varje vaken minut av sina liv och de förbättrar sina svagheter och förädlar sina styrkor. De blir lite bättre för var dag som går.

Jag är själv med på ett litet större hörn i arrangemanget än tidigare år. Då har jag haft mitt eget lilla ansvarsområde som linjedomare. Jag trodde ingen såg mig tills jag en dag blev varse att domarna förde bok på varje rörelse jag gjorde och varje domslut jag förbisåg. De gjorde mig väldigt klar över att ingen kugge är för liten när det gäller ett stort arrangemang. Av det skälet är det stora hjältarna i Paf Open inte de som syns i tidningarna. De som ser till att världsevenemanget Paf Open överhuvudtaget kan ske är alla frivilliga ålänningar som kört sand, krattat sand, burit vattenflaskor, satt upp skyltar, flaggor, nät och tusenfemhundramiljoner andra saker. Utan dem skulle ingenting av allt detta otroliga hända. Tänk på dem när du ser dem rusa runt på arenorna i dag. I dag är jag Competition Director och förstår mer än någonsin att utan alla frivilliga är man rökt, stekt, friterad och körd.

Alltså. Kom ner till Arken och Alandica och titta. Har man världsklass hemma på sin bakgård vore det ju synd att inte ta tillfället i akt. Särskilt som det inte kostar en enda enda cent. Tack vare Paf är allt inträde gratis. Vi börjar 10.00 och spelar sista matchen 18.00.

Ses.

Här i Alandicas auditorium satt varenda en av beachvolleyspelarna i går kväll för att mötas inför den stora matchdagen som börjar i dag.
Ledningen samlad på en och samma bild. Från vänster Patricia de Zoete, Geir  Dahle och David Cox från det internationella volleybollförbundet FIVB, sedan turneringschefen Simon Dahl och flygledningen i form av den administrativa klippan Lennart Neovius. Längst till höger de oumbärliga ynglingarna Hampus A och Mathias P. Platsen längst till vänster är inte tom, den är min.
Utan dessa två män skulle Paf Open inte heller äga rum. Simon är chefen och Lennart är mannen som ser till att matcherna blir rätt. Båda två är utan den minsta tvekan oumbärliga.


Kommentarer

Populära inlägg