Inför veckan som kommer

Skulle jag helt fräckt få bestämma helt själv över veckan som kommer så vet jag redan nu vad som väntar. På måndag är det debatt i plenum där bland annat den kommande revisionslagen ska diskuteras. Mina egna, förhoppningsvis kloka ord, kan du läsa här i morgon.

På tisdag är det failvarning. IFK möter FC Honka hemma medan jag sitter på infrastrukturnämndsmöte (BREAKING NEWS, detta möte är på måndag nästa vecka! Jag kan gå och se matchen med egna ögon!! I övrigt stämmer allt.). Målbilden är följande. IFK vinner med 3-1 och jag förmår övertyga mina nämndkolleger om behovet av besparingar. Just nu ser det kymigt ut på den fronten då olika avdelningar från andra nämnder befarar att världen som vi känner den går under om just deras avdelningar måste flytta. De borde verkligen kamma sig och på allvar ställa sig själva frågan: vilket är bäst för våra kunder?

Eftersom det gått troll i denna fråga samtidigt som stadshuset i stort sett aldrig genomgått en renovering kan det vara dags att göra följande ganska dramatiska drag: flytta ut varenda kotte från stadshuset, göra en grundrenovering alltmedan man funderar på det framtida servicebehovet. Flytta tillbaka de som verkligen måste vara där. Och sedan fortsätta med livet och arbetet. Det skulle inte minst komma till pass i ekonomiskt bistra tider där byggsektorn skriker efter jobb.

På onsdag kommer en av världens främsta redaktörer till Åland. Henne ska det bli utomordentligt roligt att träffa!

Torsdagen går till Ålands utvecklings Ab och så lite ungdomsfotboll på kvällskvisten.

Fredag blir det skördefest för allt vad det så kallade tyget håller. Med ett undantag. Jag ska träffa två rekordeliga kvinnor och en rekorderlig man för att skratta åt tider som gått och fundera över tider som kommer. Blir ett kanonslut på veckan.

Lördag kväll går till middag med goda vänner. En middag i skördefestens fotspår. Söndagen är tammefan, som det heter, tom.

Nu kör vi!
När vintern lägger sig över Mariehamn borde stadshuset vara tomt och renoveringsarbetet pågå innanför husets tjocka stenväggar. 
Fattar inte riktigt vad den  här bilden gör här, men den är fantastiskt rolig!


Kommentarer

Populära inlägg