Tre nyanser av arbetare


I dag kom jag, oklart varför, att tänka på Alf Henrikson, den gamle ordstaplaren och folkbildaren. Han var en driven skribent med ett vackert och talande språk. Han vek aldrig undan från den rätta vägen, den som handlar om att i allt väsentligt göra sitt bästa för att göra folk lite klokare. Till sin hjälp hade han ett snabbt, friskt och skarpt intellekt. 

Hans läsare fanns överallt och var på många sätt klokare än han själv, i det lilla. När de stora penslarna kom fram saknade AH i stort sett övermän. Tag bara de här två av miljoner dikter:
”Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och någonting alldeles oväntat sker.Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.”
”Retar du upp dig på ting som är små, så är du väl inte större än så.”
Båda dessa är bra att ha i minnet nu när det närmar sig skarpt läge vad beträffar nödvändiga åtstramningar i det åländska samhället. Lagtinget är i gång och ska snart på allvar hantera riktiga utmaningar. De bottnar i att pengarna måste räcka längre. Lösningen är att göra saker annorlunda än man gör i dag. Svårare än så är det inte. Inte lättare heller. Tillsammans måste alla ålänningar med lagtinget i spetsen inse två saker, endast:
1. Den vardag vi vant oss vid, måste i viss mån justeras.
2. Dessa justeringar förstör ingens liv. Men de ställer högre krav på alla.

Skälet till inbesparingarna är enkelt. Åland gör av med mer pengar än vad som flyter in. Så kan inte ett hushåll göra och så kan inte ett landskap göra.

Detta är inget nytt. Framtiden har allt sedan vi kröp upp ur vattnet tett sig sig svår, skrämmande, otäck – och alldeles alldeles underbar.

Nu kör vi.

Men först några minnen från svunna tider.

Bland torskskinnen på Kållandsö. Hur jag landade där är en lång historia som jag drar nån annan gång. Några ledord. Filminspelning. Jan Guillou. Arn och ett rätt så galet projekt.
I Alfred Tennysons skrivarlya på Isle of Wight. De jag var med fick slita ut mig från det patinerade skrivbordet som skrek djupa tankar och vackra meningar till mig.
There is no such thing as the smell of nyklyvd ved in the morning, som jag brukar säga. Här flödar jädran i min lilla låda inga djupa tankar. Faktiskt precis tvärtom!

Kommentarer

Populära inlägg