Några ord om arbete

”Vad tycker du, är ungdomarna av i dag latare än ni var förut?”

Jag ska plocka upp en av många frågor jag fick i förrgår då jag träffade lyceisterna Jenny Nylund och Sean Salvador i lagtingshuset. Vi pratade arbetslöshet och ungdomsarbetslöshet under en knapp timme och vi berörde många ämnen.
Svaret på frågan högst uppe är ”Nej, självklart inte.” Sett över tid har alltid varje ny generation varit lite smartare än de tidigare. De har utvecklat bättre produkter, de har krigat mindre, de har sett till att färre människor svält och de har gett fler människor tak över huvudet. Detta har de gjort trots att de alltid anklagats av sin föräldrageneration för att göra för lite, chilla för mycket, inte ta sig för och yadayada. Förklaringen är enkel. Det ligger i mänsklighetens natur att alltid tycka att andra gör för lite. I synnerhet de yngre. Dagens ungdom gör saker annorlunda än jag och mina kompisar gjorde när vi var små. Men ni, dagens unga, kan vara lugna. Våra föräldrar och andra vuxna tyckte också att vi gjorde för lite och nu står vi där och anklagar er för samma sak. Ta’t lugnt. Det är bara ord. Words. De unga är överlägsna de äldre. De kan mer, de har studerat längre, de är mer globalt medvetna och de har en hel värld framför sina fötter.


För sist och slutligen stämmer det gamla talesättet fortfarande mycket väl:

”Om stenåldersbarnen lytt sina föräldrar skulle vi fortfarande vara kvar på stenåldern.”
Jag har sagt det förut men jag säger det ändå igen. Det är extremt inspirerande att möta unga ålänningar som så genuint och kunnigt sätter sig in i vårt samhälle och hur det fungerar. Jag har vid flera tillfällen de senaste åren mött elever från lyceets samhällsundervisning och blir fylld av tillförsikt den dag de är redo att ta över. Förra gången handlade det om skärgården och dess utmaningar.

Lyceisterna Jenny Nylund och Sean Salvador hälsade på i Ålands lagting i förrgår för att prata arbetslöshet i allmänhet och ungdomsarbetslöshet i synnerhet. De gör ett arbete i samhällan för att sätta fokus på en av de riktigt stora utmaningarna på Åland i dag. Självklart testade de utsikten från lagtingets talarstol samtidigt!

Kommentarer

  1. Håller helt klart med dig Jörgen, dagens unga är mer upplysta, innehar mera kunskap och färdigheter än någon annan tidigare generation tack vare internet osv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg