Grattis Eddy Merckx!

Av alla sporter jag aldrig testat men ändå fascinerats av kommer cykling högt upp på listan. Jag vet att det snackas mycket om doping i den sporten men jag väljer att i dag bortse från sådant i tron (och vetskapen) att de flesta inte fuskar. Jag har tidigare skrivit om Mark Cavendish och jag fascinerades av Marco ”Il Pirata” Pantani men nu ska det handla om Eddy Merckx, belgaren som fyller sextioåtta år i dag. På den tiden det på allvar begav sig för honom var jag en pojke som åt, sov och levde sport. Dels live men också med hjälp av svenska statstelevisionens två kanaler och en svartvit teve.

Eddy Merckx var kungen av bergen, dalarna och raksträckorna. Han cyklade snabbare än alla andra och han blev en av de hjältar som unga män och kvinnor har som förebilder. Innan Eddy lade av bärgade han femhundratjugofem segrar, i en av världens absolut hårdaste sporter! År 1974 då det var fotbolls-VM i Västtyskland och tyskarna sorgligt nog slog mitt favoritland Holland regerade Eddy Merckx både i Frankrike och Italien och tog hem såväl Tour de France som Giro d’Italia. Sådana bragder är det inte ofta man får se.

I dag lever Eddy Merckx ett stillsammare liv som cykelfabrikör i Belgien men behöver bara åka in till Bryssel för att bli påmind om sina glansdagar. För det är minsann heller inte alla som fått en tunnelbanestation uppkallad efter sig!

Ha en fin vecka och njut av sommaren, Eddy och alla andra!

Eddy Merckx är antagligen världens hittills främste cyklist.  
Har man vägarna förbi Eddy Merckx tunnelbanestation i Bryssel kan man beskåda den här cykeln på vilken Merckx satte nytt timrekord med år 1972.

Kommentarer

Populära inlägg