Visioner för Mariehamn

I går gjorde vi inom Mariehamnscentern något så ovanligt som ett slags utspel mitt i juli. Det vanliga är att partierna och politikerna då lögar sig i strandvattnet och låtsas läsa den djupa litteraturen (fast det egentligen är Kalle Anka!)

Vi ställde oss i snålblåsten på Badhusberget och berättade i lä för vattentornet hur vi tycker ska staden ska positioneras inför framtiden. Dessa tretton visioner återkommer jag till i denna blogg senare i sommar. Övergripande handlar det om att dels inspirera företag och investerare att satsa i staden och dels att upprätthålla en barnomsorg och ett skolväsende som skapar framtidstro. Balansgången är inte enkel i tider när skatteunderlaget inte bara sviktar utan nästan försvinner när det gäller företagsbeskattningen. Men omöjligt är ingenting även om det kan ta längre tid. Så här berättar Ålands radio om våra visioner. 

Och just det. Hade jag levt i Sverige hade jag haft namnsdag denna dag. Fast det firade jag i fjol, så i år får det vara. I kväll bär det av mot sommarens stora projekt, NatWest Island Games (öspelen) på Bermuda. Var snälla mot varandra här hemma och gör ingenting som jag inte skulle gjort! Hörs.

Vid vattentornet, stadens färskvattenreserv, ordnade vi presskonferens i går. Det var friska vinder och en skön utsikt över hela staden. Vi presenterade tretton visioner över hur staden borde skötas mot framtiden. Jag återkommer till dem mer i detalj.
Jepp, det är något djupt oroväckande över folk som publicerar bilder på roddmaskinsdisplayer men ibland går det bara inte att låta bli. Detta var i går och det var den nästsnabbaste tiden jag hittills rott. Målet är under fyrtio sekunder så alla ni intresseklubbar kan ta det mer er till nästa styrelsemöte!

Kommentarer

Populära inlägg