Dags för förändring

I dag ägnar jag morgonen tillsammans med den internationella flygtrafiken. Går allt som det ska landar jag på Orkney vid lunchtid. Där ska jag presentera Ålandsexemplet för Orkney, Shetland och Western Isles, om det återkommer jag men det handlar om en helt ny självstyrelse för de skotska öarna.

Innan jag lämnade Mariehamn lät jag mig inspireras av debatten kring Visit Åland och hyvlade ihop en insändare som antagligen publiceras i de åländska tidningarna i dag. Jag tror att läget nu kan vara det rätta att göra en liten förändring när det handlar om framtidens turism.
Nya tag för turismen 
Den åländska turismen och dess framtid är av allt att döma för viktig för att hanteras av branschorganisationen Visit Åland. Haveriet vi nu beskådar har inte kommit plötsligt, det är ett förutsägbart resultat av att långsiktigt bevilja pengar utan att utkräva ansvar. Visit Åland har letts av en svårt splittrad bransch och finansierats av skattemedel utan krav på avkastning. Resultatet blir att fokus legat på att bygga en organisation istället för att sköta marknadsföringen av Åland. Det kan nu vara dags att byta fot när det gäller framtidens turism. Landskapet borde överväga att i fortsättningen på egen hand konkurrensutsätta hela marknadsföringen av Åland. Arbetet är för viktigt för att läggas i famnen på en organisation där striden verkar viktigare än resultatet.

Jörgen Pettersson
Turismen är en av världens mest snabbväxande branscher och en av Ålands viktigaste näringsgrenar. Hittills har jag varit imponerad över den gotländska marknadsföringen. Jag skulle också vilja berömma den åländska turismkommunikationen och hoppas på att det nuvarande haveriet i Visit Åland leder till något bättre.

Kommentarer

Populära inlägg