Den som läser vet mer

I dag är det inte vilken dag som helst utan den Internationella läskunnighetsdagen. Det är en viktig dag, man räknar med att uppemot åttahundra miljoner vuxna ännu inte knäckt koden till bokstäverna. Två tredjedelar av dem är kvinnor. Denna dag har firats sedan 1966 och sköts av FN-organet Unesco. Ni begriper alla vikten av att ta detta på allvar.

Där vi bor kan de allra flesta läsa tack vare vår skola och sociala rättigheter. Det är dock inget som händer automatiskt eller självklart, det krävs mycket arbete av lärare, föräldrar och elever. Jag tror att det här med läsning och bildning dessutom löper risk att tunnas ur då viljan att begrava sig i tunga böcker kanske inte alltid finns. Det gäller alltså att hitta nya vägar för att nå ut med kunskap till folket. Branschen är i vad man kallar omstöpning. Läsplattorna utvecklas minut för minut och utbudet stiger i tioexponent, varje dag. Det har aldrig varit enklare eller billigare att köpa böcker. Det har heller aldrig varit enklare eller billigare att skriva egna böcker och nå marknaden med dem. Om det kan jag berätta, ty jag har testat.

Genom att uppmärksamma den Internationella läskunnighetens dag hjälper vi på vårt lilla vis till med att sprida bildning och framtidstro hos människorna. Det är inte dåligt för att vara en vanlig söndag!

Jag har själv i alla tider läst allt jag kommit över. Hur det började vet jag inte men några av de jag snubblat över glömmer jag inte. Som Victor Hugo som inspirerade mig till ett tal över min far. Eller James Joyce som skrev enkelt och komplicerat, samtidigt. Inte att förglömma Joel Pettersson som antagligen levde lite före den tid som hade passat honom bättre eller Ernest Hemingway som innan hans demoner krossade honom var allt en normalt funtad man ville vara. För övrigt är det i dag sextioett år sedan Hemingways paradbok Den gamle och havet gavs ut.

I dag hyllar vi läskunnigheten med att läsa en bok! Ha en skön söndag.
Detta är en del av min egen bokhylla. Ofta räcker det att bara stå en stund och läsa på ryggarna för att hitta inspiration. Så stark är böckernas makt.



Kommentarer

Populära inlägg