Om Kökar och skärgården

I dag kom lyceisterna Robert Karlman, Kökar, och Linus Hellström, Jomala, till lagtingshuset för att prata skärgårdsfrågor. Det gör de inom ramen för skolans samhällskunskap och jag blir lika imponerad och glad varje gång jag får vara en del av deras inlärning. När jag själv gick i lyceet satt vi där bakom skolans betongväggar och försökte bilda oss en uppfattning om hur livet utanför murarna egentligen borde te sig. I dag nöjer sig elever och lärare inte med det, de ger sig ut i verkligheten för att själva ta reda på hur tingen förhåller sig.

Vi satt i lagtingshusets andra våning och jag försökte efter bästa förmåga besvara Roberts och Linus’ frågor vilka i stort sett gick ut på om skärgården har en framtid och vad man i så fall som politiker och parti kan göra för att skapa denna framtid. Svaret är såklart hur långt som helst men bottnar i tre konkreta slutsatser:

1. En fungerande infrastruktur (skärgårdstrafik) är nödvändig. Utmaningen är att det som är fungerande för en är en katastrof för en annan. Den lindansen är inte att leka med visar diskussionerna genom åren.

2. Skärgårdens framtid beror bara på de människor som väljer att bo där. Ingen annan kan skapa ett samhälle som fler vill dela. Ingen annan kan bygga företagen som ger jobben eller berätta historien som lockar besökare. Inte politiker, inte svenskar, inte sundsbor, inte EU. Politikerna kan skapa förutsättningar för att bygga samhällen men inte skapa liv åt folk.

3. Jag varken kan eller önskar försöka övertala unga ålänningar att planera för en framtid i skärgården eller någon annanstans på Åland. Jag vill och kräver att dagens ungdom ska leva sina egna drömmar och skapa sina egna liv, oberoende av vad jag eller andra vuxna tycker. Var det sker är deras ensak, inte min. Ungdomar ska inte göra som sina föräldrar, de ska göra själv. Om det leder dem till ett liv i skärgården eller i Hammarland eller i Långbergsöda är det okej. Om inte, är det också okej.

Jepp, har skrivit om detta i ganska många repriser, till exempel här. Och här när oron över utvecklingen ibland blir för stor.

Lyceisterna Linus Hellström, till vänster, och Robert Karlman hälsade på i lagtingshuset i dag för att under en knapp timme diskutera skärgårdsfrågor. Robert vet vad han snackar om så Kökarbo han är. Linus har också tillbringat en hel del tid i skärgården och har kanske släkt från Kumlinge; liksom undertecknad.




Kommentarer

Populära inlägg