Bilder från en fin dag

Några minnesbilder från gårdagen, en i stort sett helt vanlig fredag som blev ganska ovanlig. Det började som vanligt med morgonpromenad runt Svibyviken, jag och pudeln Nova. Just i dag måste det bli ganska tidigt men inte riktigt lika tufft som när jag deffade, eller vad det heter…

Efter det väntade en hel dag av jakt tillsammans med det offentliga Ålands just nu mest betydelsefulla sammanslutning; Lagtingets Jaktklubb (OBS, skämt!). Mina egna insatser begränsades till ett oavfyrat skott mot en vit och fin harpalt som bakifrån dök upp som blixten från den blå skyn. Jag hade lyssnat slarvigt på morgonen och var inte säker på om kräket var skjutbart; vilket det var: fail.

Något rådjur såg jag inte men tack vare Tony Asumaa blev vi inte lottlösa utan åkte hem med ett stycke prima rådjurskropp. Levern av den åt jag alldeles för sent på kvällen tillsammans med inte en chianti utan en shiraz – helt okej det med.

På kvällskvisten kom dagens mest inspirerande möte då jag tillsammans med en grupp studerande från Centre for Nordic Studies, University of the Highlands and Islands på Shetland satt mig igenom ett gruppsamtal om Åland. Den nya tekniken är inte längre ny men öppnar ändå oceaner av kunskap som hittills varit oåtkomliga

Och det var ungefär det. Ha en skön helg alla!


Gubbarna, för det är mest sådana, på Tekniska verken har skojat till det lite på någon slags avloppsbrunn (har faktiskt ingen aning om vad det är) på Svibyrundan.
Robin Juslin från Föglö tog med sig sina taxar för att sätta fart på rådjuren i Kastelholmsskogarna.
När man ser all denna klokskap och hör all hjärtlighet runt samma lägereld är det svårt att tro att de till vardags står och träter i talarstolen i Ålands lagting. Lagtingets Jaktklubb är en plats där vi för en dag glömmer vardagen och ägnar oss åt jakt. Från vänster Göran Bengtz (med ryggen mot kameran), Sune Eriksson, Roger Nordlund, Jörgen Strand, Torsten Sundblom, Mats Perämaa, Tony Asumaa och Brage Eklund.
Jepp, jag vill också vara med på bild! Det var strax efter denna som en hare lubbade förbi och bara levde vidare för att jag lyssnat slarvigt på morgongenomgången. ”See you again, punk”, ropade jag efteråt till kräket.
Så här men med ännu fler människor såg det ut senare på kvällen då jag genomförde ett konferenssamtal med studeranden på Shetland och på Orkney. Det var en så kallad spinoff från tidigare i höstas då jag föreläste på Orkney. (Nej, jag såg inte lika arg ut under hela konferensen; tvärtom faktiskt!)





Kommentarer

Populära inlägg