Grattis Expressen, 69 år i dag

I dag är jag företagare och folkvald lagtingsledamot. I en annan tid var jag tidningsman. Före det var jag mycket annat men först av allt var jag Expressenläsare. Redan som tonåring hörde det till mina om inte dagliga så regelbundna vanor att cykla ner till tjorren i Godby och köpa Expressen. Jag plöjde tidningen från pärm till pärm och den gav mig en grundläggande kunskap som på många vis utvecklades till insikter som, obs reklam, i dag angränsar till bildning. Som läsupplevelse betraktad gick heller ingenting upp mot de högtidsstunder som väntade när redaktionen skickade ut världsreportern Ulf Nilson att referera tungviktsboxning. Då stannade min lilla del av världen upp för ett tag.

Av det skälet och många andra har begreppet kvällstidning aldrig utgjort ett skällsord för mig. Få produkter har i likhet med kvällstidningarna bidragit till kunskap, nyfikenhet och faktiskt insikter i tingens ordning som just tabloiderna. De har bättre än alla andra anpassat sig till marknadskrafter och annan verklighet och står sig fortsättningsvis starka i en värld där kunskap kan tyckas gratis men kan bli dyrköpt om den aldrig raffineras och, framför allt, förklaras. Det gör kvällstidningarna bra och därför är det på sin plats att i dag gratulera Expressen på sextionioårsdagen!



Så här såg den första löpsedeln ut. Sedan dess har det bara gått framåt för kvällstidningarna som över tid visat en fenomenal förmåga till anpassning. I det första numret hade Expressen bland annat en exklusiv intervju med en besättningsman som var ombord på det brittiska bombplan som lyckades sänka Ålandsbekanta slagskeppet Tirpitz utanför den norska kusten.

Kommentarer

Populära inlägg