Viking Line klarade krisen

Att det händer olyckor där människor drar fram är oundvikligt. Sådan är den mänskliga naturen vare sig det gäller det egna hemmet, trafiken eller sjöfarten. En av de mest reglerade och minst olycksdrabbade branscherna är den sistnämnda. Sett till storleken sker det osannolikt få olyckor inom shippingen. Därför blir rubrikerna extra stora när olyckan är framme. Något blev fel och något blev rätt i den rapporteringen, ungefär som det brukar. Här hittar man en korrekt och saklig beskrivning till det som hände. Här finns bra uppdatering och ännu mer information. 

När Viking Lines Amorella i går drabbades av elfel och gick på grund på kanske den smalaste delen av farleden mellan Åbo och Stockholm reste sig således den samlade nyhetsvärlden och spred på basen av historier från passagerare en inledande bild av att a) ingen visste vad som hänt, b) ingen berättade något och c) folk grät och var olyckliga.

Alla tre slutsatserna var naturligtvis på sätt eller annat korrekta. Har man 2.000 människor ombord på ett fartyg finns det 2.000 olika upplevelser av det som hänt. När var och en av dessa har en mobiltelefon eller två med sig är det lätt att inse hur trassligt informationsflödet kan bli. Det är då en vältrimmad PR-avdelning är värd sin vikt i guld. Den som bemästrar informationen kan rädda situationen. Såvitt jag begriper lyckades Viking Line med det i går. Det gnälldes från enstaka håll vilket är ett måste men eftersmaken blev nog att passagerarna som drabbades av förseningarna tog det med jämnmod. Det förvånar mig inte, folk är sällan oresonliga och de begriper att olyckor kan ske. Vad man vill se är att den drabbade (i det här fallet Viking Line) klarar av att visa ledarskap och är tydlig i informationen.

Själv blev jag mest förtjust i den raka förklaringen till varför alkoholservering inte ägde rum under den tid som fartyget stod på grund: ”Vi bjuder på mat och dryck ombord, men däremot har vi barerna stängda. Det hör till god sed och kutym att inte servera alkohol när man ligger på grund.” Det var klara besked som jag tror envar uppskattar.

Avslutningsvis. Visst är det rätt osannolikt att Amorella gick på grund på dagen åttio år efter att järnbarken Plus gick i kvav. Amorella på en plats där hon trafikerat tusen gånger tidigare i den åländska skärgården. Plus vid en holme som besättningen i normala fall kände till lika bra som den egna fickan. Plus ägdes av Lundqvistrederierna som är största ägare i Viking Line. Man kan bli vidskeplig för mindre. 

I dag ligger Amorella i Västerhamn i väntan på avfärd mot Raumo där hon ska repareras. Hoppas verkligen det går snabbt. Jultrafiken är annars den tid på året när det är som allra sämst att ligga på varv. Då borde det nämligen tjänas pengar.
Här gick Amorella på sedan fartyget drabbats av strömavbrott på den kanske smalaste passagen under hela farleden. Till undsättning kom Ålands sjöräddningssällskaps bogserbåt Harald och oljeskyddsbåten Svärtan. Med hjälp av Harald kunde färjan senare dras bort från grynnan.
Så här såg det ut i går då Amorella låg på grynnan i Föglö. 

Kommentarer

Populära inlägg