Ålands smak är allas

Inspirerad av Färöarnas framgångar inom det kulinariska vill jag skriva några ord även om Åland och den åländska maten. Här är vi också på väg mot en restaurangkultur som håller i alla väder. Det är till stor del tack vare storsatsningen på Ny Nordisk Mat där stjärnkocken Michael Björklund var en av undertecknarna då det skapades år 2004 inom ramen för det nordiska ministerrådet. För Björklunds kompis och kollega Leif Sørensen på Färöarna betydde det allt och jag tycker att många av Mickes egna tankar kommer ur det manifest som då antogs. Det har också spritt sig och i dag har vi topprestauranger i snart sagt varje hörn på holmen helt i enlighet med det gamla receptet att framgång föder framgång.

Ska jag försöka sätta fingret på skillnaden mellan det färöiska och det åländska köket är det kanske att experimentlustan på Färöarna är större än på Åland. Hos oss på Åland är maten oerhört vällagad, råvarorna är perfekta och serveringen hjärtlig. På Färöarna har man allt detta plus att man har ett synnerligen kreativt driv att presentera och lägga upp maten som jag inte sett någon annanstans. Det är som kökets snickarglädje med extra allt vilket även skapar en plats bland världens femtio bästa restauranger. Dit är jag säker på att även vi på Åland når över tid.

Men då gäller det att på allvar ta vara på de visioner som arbetats fram och som nu ska bli verklighet. De återkommer jag till i morgon.

Så här kan en anrättning se ut på Restaurang Koks. Sätter garanterat fart på bordskonversationen.
Eller varför inte lite torsk med blomarrangemang.
De här krabaterna som inte dras med höjdskräck håller färingarna både varma och mätta.
Här är det kulinariska Rorschachtestet! Säg mig vad du ser och jag ska visa vem du är!
Genom att bland friskt mellan mat och attribut blir ingen måltid den andra lik.



Kommentarer

Populära inlägg