Grattis till Spaniens kung

I dag fyller den spanske kungen Juan Carlos I sjuttiosex år och jag sällar mig såklart till gratulanterna. Jag har aldrig träffat mannen i fråga men väl en god vän till honom som tidigare var överbefälhavare för den spanska armén. Tyvärr minns jag inte hans namn men han kallades för Il Generale för generalskapet var hans uppgift här i livet. Året var 2009 och jag befann mig på den spanska ön Menorca, en av världens största djuphavshamnar och platsen annars känd för majonnäs och gin; en blandning som sätter fart på vilken fest som helst! Mitt i hamnanloppet ligger den lilla ön El Rey, tidigare en plats för sjukhus och mer men sedan decennier förfallen. Då, för ett tiotal år sedan, gick Il Generale i pension och tog som sin livsuppgift (han var från Menorca) att rusta upp det gamla sjukhuset och sätta fart på den döda ön. Och som han lyckades.

När vi kom dit myllrade det av frivilligarbetare som planterade, byggde, putsade och trivdes. Vi bjöds på en korv som jag fortfarande får lustfyllda drömmar av. Vi guidades runt av denne general vars handslag var ett sådant som man genast vet att går att lita på. En av generalens vänner var och är förmodligen fortfarande Juan Carlos I som i likhet med alla andra fäder undrade hur han skulle få fason på sin son, Felipe, 45, som i kungens ögon tog ut svängarna lite väl mycket ibland. Brydd över detta kontaktade kungen Il Generale och förklarade situationen och avslutade med orden ”jag lämnar alltså över honom i dina händer så får du göra man av honom”. I vilket skede i livet detta hände minns jag inte men prinsen kom till El Rey, historien är vacker och mynnar ut i det vi alla vet: det krävs ett samhälle för att fostra ett barn och ibland en general för att få fason på en pojk’!

Ha en fin Trettondagsafton.


Så här ser det gamla sjukhuset ut på El Rey. 
Där som förr fanns ingenting växer nu odlingar överallt.
Vi var på plats för ett styrelsemöte för öspelens exekutivkommitté. Från vänster Carl, Geoff, Antonio, Anu, Bob, James, Kay, Andy, Jörgen, Eric och Dick. 
Det här var från en annan plats i Menorcas hamn, La Mola; ett storartat fästningsbygge som aldrig kom till någon riktig användning. Eller kanske… Där vi står arkebuserade de folk förr i tiden. Men vi som klarade oss heter alltjämt Carl, Dick, Jörgen och Eric.
En fantastisk skara människor att arbeta med och som utgör basen för NatWest Island Games eller öspelen. Från vänster bestod denna grupp år 2009 av Geoff, James, Dick, Kay, Eric, Anu, Jörgen, Bob, Carl och Andy.
Hipp, hipp hurra för den spanske kungen Juan Carlos I som fyller sjuttiosex år just i dag!

Kommentarer

Populära inlägg