Kloka ord om hela Åland

I dag vill jag, inspirerad av kloka tankar från Vårdö, fördjupa diskussionen om hur vi vill att vårt samhälle ska se ut i framtiden. Frågan innehåller såklart många bottnar men genom att förädla och koka ner alla om och men och kansken blir vi, enligt min mening, fast vid två centrala punkter:
1. Ska folk tvingas leva centralt eller inte? 
2. Ska folk ha tillgång till samma förutsättningar och service oberoende av boningsort? 
Kring detta har jag diskuterat många gånger och nått rätt klara svar:
1. Det tråkigaste i världen är om alla människor bestämmer sig för att bosätta sig på samma område. Ett Åland där centralorterna tar över både makt och funktioner blir ett tristare Åland. Jag tror det är starka byar, närhet till skola och det sociala nätverken som utgör förklaringen till att åländska barn vuxit upp till starka och modiga individer och entreprenörer. Ur ett besöksperspektiv vore det dessutom förödande om den lokala charmen byttes ut mot nån slags ”tätortsmentalitet”. Då kan man ju som turist lika bra stanna hemma.
2. Nej, för det är inte möjligt. Vi kan inte ha ett sjukhus i varje by och det begriper alla. Vi kan heller inte ha en färja i timmen till alla skärgårdskommuner. Det begriper också de flesta liksom att bussar inte kan gå varje minut. Vi måste bara bestämma oss för att sätta en sådan nivå på den viktigaste servicen att folk vågar och vill bo kvar där de trivs. Det är egentligen inte så svårt, det bara måste göras. 
Jepp, typiskt politiskt svar som är tio gånger längre än frågorna. De kunde blivit ännu längre faktiskt… Jag kunde också länka till massor i detta ämne men nöjer mig med det här lilla tankeexperimentet som jag gjorde för något år sedan och som uppmuntrar till samarbete där individernas behov sätts före den kommunala strukturen. Ungefär i samma anda som jag uppfattar att den så kallade samhällsreformen nu rullar vidare. 

Ingen kan dessa frågor lika ingående som de människor som faktiskt bor och lever i de minsta regionerna. Jag tar mig därför friheten att publicera det nyårsbrev som Vårdös kommundirektör Magnus Sandberg skrev i fjolårets sista kommunnytt och som jag håller med om. De är kloka rader och de handlar om hur man långsiktigt bygger samhällen, skapar trygga människor och, framför allt, tar ansvar för hela Åland. God läsning och trevlig helg. 
Vårdös kommundirektörs ord på vägen. Jag tycker det Magnus Sandberg skriver är synnerligen tänkvärt när det gäller det fortsätta arbetet med att skapa förutsättningar för hela Åland.
Vårdöbron är ett projekt som är avgörande för de människor och företag som verkar på Vårdö och för många fler. Därför är det viktigt att frågan hanteras snabbt och på stort allvar. 



Kommentarer

Populära inlägg