Sanningen om tärningen

Det kan ha varit i dag eller i går eller rentav i morgon. Det är inte helt enkelt att rekapitulera det som hände fyrtionio år före vår tideräkning börjar… Jepp, vi befinner oss i dag tvåtusensextiotre år tillbaka i tiden, vårt namn är Julius Caesar och vi har ett dilemma.
Bakgrunden är helt kort följande. Vi har en beef med Pompejus, den ärkeskurken. Han vill leda Rom och det vill även jag. Därför står vi (jag och mina soldater) nu vid floden Rubicon medvetna om att ifall vi korsar den måste vi antingen segra eller dö. Det finns inga andra alternativ. 
Jag är lite fascinerad av Julius Caesar och hans framfart genom historien. När han kopplade på fyrhjulsdriften stod det inte stilla. Dessutom var han en artist med ord och strödde uttryck omkring sig som håller än i dag och det är det som är dagens tema.

När han stod där vid floden Rubicon var valen varken enkla eller många. Han stod där och funderade och grunnade och höll på tills han med uttrycket ”tärningen är kastad” bestämde sig för krig vilket för hans egen del först gick bra men sedan slutade i elände som krig förr eller senare gör. Han sade det såklart inte på svenska utan mer troligt på latin ”Alea iacta est” eller som vissa källor gör gällande på grekiska. Bildspråket är tydligt, när tärningen väl börjar rulla i spelet kan man ingenting annat göra än vänta på resultatet. Förströelsespel förekom redan på den här tiden.

Från den här dagen härstammar även uttrycket ”att korsa Rubicon” vilket beskriver känslan av att gjort är gjort och nu är det bara framåt som har någon betydelse. Liksom i stort sett vi borde tänka varenda en dag. Dessa Rubicons finns nämligen varstans här i livet och tillvaron.

”Tärningen är kastad”, sade ungefär Julius Caesar, korsade floden Rubicon och satte av mot Rom med sin armé. För tvåtusen år sedan.
Så här porträtteras Gaius Julius Caesar av Paul Helm. Veni, vidi, vici betyder ”Jag kom, jag såg, jag segrade” vilket var Caesars sätt att beskriva framgångarna efter slaget vid Zela i slutet av inbördeskriget.

I Asterix görs Julius Caesar mer… övertygande kanske ordet är.



Kommentarer

Populära inlägg