Ålands väg mot hållbarhet

Den över allt annat skuggande frågan i dag berör hållbar utveckling och energi. Hur ska vi leva och utveckla vårt samhälle på ett sätt så att vi inte berövar våra barn och deras barn och så vidare deras möjligheter att ha det lika bra som vi.

Mitt intresse för detta har väl alltid funnits där men jag blev inspirerad av kraften i och tanken bakom Det naturliga steget som jag berättat om tidigare. Nu har dessutom Ålands landskapsregering tagit fram en ambitiös rapport i ämnet vilken ska hanteras av finans- och näringsutskottet under de kommande månaderna. Det uppdraget är såklart både komplicerat och snärjigt men nödvändigare än det mesta. I vår omvärld kretsar i dag nästan allt kring hur vi ska förhålla oss till jordens ändliga resurser och var vi ska hitta morgondagens energi. Detta har även varit upp till debatt i Mariehamns stadsfullmäktige. I denna blogg har frågan om energi och framtidens försörjning varit uppe till diskussion många gånger. Även i ett europeiskt sammanhang.

Mot bakgrund av detta hamnade jag  i fredags i ett trevligt lunchsällskap där hållbar utveckling utgjorde temat. Med så många och så insatta människor runt bordet är det såklart svårt att rycka ut något enskilt. Ändå vill jag försöka. Nummer ett var att Åland som samhälle betraktat är unikt i närheten mellan lagstiftare och samhälle. Det är ett faktum som måste och ska användas till vår fördel.

Den andra riktigt viktiga delen tycker jag Ålands producentförbunds nye ordförande Tage Eriksson lyfte. Han sade i stora drag att vi borde sluta tänka i ettårscykler eller sjuårscykler eller mot bakgrund av nästa strukturprogram. Vi borde tänka minst tjugo eller trettio år framåt för att likt hockeystjärnan Wayne Gretzky åka dit pucken kommer att finnas, inte dit där den ligger i dag.

Till exempel tror jag själv att kvalitetsmat alltid kommer att vara något som de stora massorna är beredda att betala för. Kanske Designer Chicken som jag lyft tidigare...


Fredagens lunchsällskap: Ålands producentförbunds ordförande Tage Eriksson, tidigare Viking-vdn, numera miljöentreprenören Nils-Erik Eklund, vicelantrådet Roger Nordlund, Viking Lines nuvarande vd Mikael Backman, finans- och näringsutskottets ordförande Jörgen Pettersson, lantrådet Camilla Gunell, Rederi Ab Eckerös koncernchef Björn Blomqvist samt minister Carina Aaltonen.

Kommentarer

Populära inlägg