Årets feminist: Pia Sundhage!

Egentligen borde ju alla dagar vara kvinnornas, männens och jämställdhetens. Så är det tyvärr inte. Det råder obalans. Kvinnor är överlag och runtom i världen betraktade som mindre värda än männen av religiösa eller bara annars svårbegripliga skäl. Detta resonerar doktoranden Charlotte Vainio klokt kring. Tack och lov är det bättre på våra breddgrader. Inget samhälle är väl perfekt men i det stora hela tycker jag vi i Norden lyckats hyggligt (i vart fall bättre än de flesta andra) när det gäller jämställdhet. Det är ändå viktigt att lyfta fram förebilder i detta arbete och i dag tycker jag den åländska Feministakademien lyckats utomordentligt väl i valet av Pia Sundhage, en fotbollsledare och -spelare av det rätta virket och som på riktigt gjort skillnad. Längre ner finns en intervju med henne som David Hellenius gjorde i TV4. Se den!

Jag roade mig själv att se hur många inlägg jag skrivit om just kvinnofrågor på denna blogg och landade i fyrtiofyra stycken. Det är faktiskt rätt okej, om jag får säga själv. Det har handlat om olika ämnen, till exempel:
• Fjolårets kvinnodag och lite vinterkrig.
• Om jämstäldhet i lagtinget.
• Om vikten av att stå upp mot våldet som ofta drabbar kvinnor.
• Svalt intresse för jämställdhet.
• Våld är precis alltid fel.

Svenska förbundskaptenen Pia Sundhage har i dag utsetts till Årets feminist av den åländska Feministakademien. Det är ett bra val. Få människor har som Pia Sundhage jobbat för jämställdhet mellan könen.
Pia Sundhage och David Hellenius

Kommentarer

Populära inlägg