Noveller och rasism

I dag är det den internationella dagen mot rasism. Inte nog med det. Det är dessutom Downs syndromdagen och Världspoesidagen. Alla hedervärda och berikande milstolpar i våra liv. I lagtinget i dag äger ett väldigt speciellt demilitariseringsseminarium rum. Kom gärna och lyssna, det börjar 13.00!

När det gäller rasism har jag vid upprepade tillfällen lyft fram det orimliga i att på allvar sitta på sin kammare och tro att folk som ser annorlunda ut eller pratar andra språk på något vis skulle vara mindre vetande än vi. 

Eftersom det är Världspoesidagen vill jag också slå ett slag för sexordsnovellen. Den lilla genre vars mest lysande exempel lyder: ”For sale: baby shoes, never worn.”

För några år sedan ordnade jag en tävling på Åland där folk skickade in sina egna sexordsstories. Några exempel:
1. Från vagga till grav. Underbar resa.2. Sökte Sagoland. Fann Åland och lyckan.3. Jag var stor redan som liten.4. Babylycka, barnaiver. Tonårsvånda, vuxenmånda.Arbetstider, ålderskrycka.5. Pinsamt! Jag vill dö! Glömt imorgon.
6. Längtade. Levde ej. Längtar ej. Lever.
Det finns även en hemsida där man hitta flera skatter och kortnoveller! 
Här är symbolen för tolerans och vidsynthet; alltså raka motsatsen till enfald och rasism.

Kommentarer

Populära inlägg