Heta bad på Island

Det måste sägas direkt. Det är en herrans tur att Island inte ligger närmare Åland för då skulle konkurrensen om turisterna vara oändligt mycket svårare, för oss. Island är faktiskt precis så mäktigt, intagande, imponerande och faktiskt gripande som jag trott. Dess natur liknar absolut inget annat jag sett. Häng med på en tur från Akureyri till det heta badet och tillbaka. Vägen dit och hem ska jag minnas länge.

Ni vet väl förresten att en stor del om inte alla bin som i dag flyger omkring på Island egentligen är åländska, varroafria, filurer.

Gårdagen gick även till mitt första möte någonsin i Mittengruppen vilket var både intressant och lärorikt även om jag många gånger förut hyllat Norden och idén kring samarbete mellan likasinnade. Kvällen gick till middag och denna morgon är full av förmöten för att senare övergå i ett regelrätt plenum! Nu kör vi igen.
Islandshästar, vilket jag tror detta är, är speciella varelser. Och när de väl lämnat Island är de inte välkomna tillbaka. Man är noga med stammen.
Island är sommar och sol och vårkänslor – och snötäckta fjäll vilka egentligen alla är potentiella vulkanutbrott. Alla känner till Eyjafjallajökul som stoppade den europeiska flygtrafiken för något år sedan. Vad man inte vet är att det utbrottet inte alls var särskilt stort, bara året efter ägde ett tio gånger starkare utbrott rum i en annan isländsk vulkan. Det fick inte tillnärmelsevis lika stor uppmärksamhet.
Utsikten är varken mer eller mindre än hänförande. Jag vet att sånt här inte gör sig på bild men tro mig, det är obegripligt vackert.
Plötsligt är man tillbaka i rena månlandskapet där stelnad lava för några tusen år sedan satt sina spår.
Om något beskriver Island är det kontrasterna som finns överallt. Undersköna fjällvidder trängs med ogästvänliga lavaströmmar, till all lycka inte längre kokande.
Spaet som vi ägnade en kort förmiddag åt. Badupplevelsen är sällsam och ganska illaluktande. Svaveldoft är inte hallontårta precis. Men vattnet är skönt! 
Här låg vi och lögade oss i uppemot sextiogradigt vatten (inte så mycket sådant men som värst). 
Här var en bassäng för hårdingarna. Hundra grader! Nä, skojade bara, hit fick man inte gå vilket markerades tydligt med skyltar.
En snygg panoramabild, om jag själv får säga! 
I ”Gudaforsen” kastades de gamla avgudabilderna år tusen efter Kristus då Island reformerades.
När man utmanar konvenansen och balanserar på randen till vattenfallet är det självklart okej att ta en selfie! 
Gudarnas fors är alltså inte att leka med...
Akureyri med sina 18.000 invånare ligger vackert vid vattnet. 
Kongresslokalen där vi i dag ska prata Norden och dess utmaningar och närområden. Åländska flaggan såklart på plats!
Fantastiskt inspirerande turistfilm om Island. Se den!

Kommentarer

Populära inlägg