I dag är det Jordens Dag!

I dag är det Jordens Dag! Antagligen den mest ambitiösa av alla dagar med en mening.

Det finns två sätt att förhålla sig till alla dessa dagar som sköljer över oss. Nej, jag menar inte måndagar, tisdagar och så vidare. Jag tänker på Surskorpans Dag, Små Rosa Elefanters Dag, Vattnets Dag och så vidare; jag gillar dem för de tvingar en att tänka lite utanför den vardag som obönhörligen står vakt, redo att slå vem som helst till mark genast efter uppstigning. Folk behöver stimulans, om än konstgjord sådan.

I dag är det inte mindre än Jordens egen dag och tyngre än så kan det väl ändå inte bli. Självklart finns det en egen hemsida.

Jordens dag är en temadag initierad av den amerikanske senatorn Gaylord Nelson för att sätta fokus på världens miljöproblem. Han såg vart det barkade redan år 1970 och sedan dess har den 22 april varit Earth Day.

Så mycket fira blir det kanske inte denna dag. Min egen vardag tillbringas tillsammans med kollegerna i finans- och näringsutskottet. Vi ska fortsätta hörandet kring den tilläggsbudget som debatterades i lagtinget förra veckan. Med anledning av det får jag ofta frågan om när vi ska bli klara med vårt betänkande. Det får mig att minnas då jag i min ungdom jobbade inom sjöfarten och från kontorets trygga hamn frågade kaptenerna ombord när fartyget förväntades nå sin hamn. Svaret blev ofta: ”Om allt går bra kommer vi fram så fort som möjligt!”

Och så säger jag också. Ha en bra början på denna första vecka efter påsk. Nästa vecka är det dags att ta farväl av april och på riktigt sjunga våren välkommen!

Håll med om att det är kaxigt att fira Hela Jordens Dag i dag. Kan det finnas bättre skäl än det för att ställa till fest!
Den grekiska bokstaven theta är symbolen för Jordens Dag.


Kommentarer

Populära inlägg