I dag är Mjölkens dag

Liksom i går och liksom i morgon är även i dag Mjölkens dag. Om vi inte är drabbade av allergier eller annat är mjölk något vi konsumerar precis alla dagar i veckan. Själv är jag lätt insnöad på surmjölken med vars hjälp livet blir lite gladare. Mitt eget förhållande till mjölk i allmänhet och världens kanske finaste mejeri ÅCA går långt tillbaka i tiden då jag som sextonåring sommarjobbade med att stapla tetrapak i lådor.

I dag är det emellertid alldeles på riktigt Mjölkens dag vilket uppmärksammas lite varstans. ÅCA höjer på hemmaplan också blicken och söker trendspanare för att hänga med i de svängar som så småningom ska forma framtiden. Jag hör själv till dem som åker runt lite överallt här i världen och har slagits av två saker: 1. att exklusiv mat betingar exklusiva priser. Oberoende om det handlar om tidiga potatis eller upphaussade broilers är priset man kan ta direkt kopplat till storyn du har att berätta. 2. Det blir allt viktigare att lyfta fram ursprungsorten; inte bara för att öka försäljningen hemmavid utan också för att bygga det varumärke som spelar mot den första punkten.

Bli klok, drick mjölk!

I dag firar jag Mjölkens dag och ska självklart sänka en extra liter surmjölk! Det är bra för en själv, för ÅCA och för resten av Åland.

Kommentarer

Populära inlägg