Bra Åland, go turfing!

Man ska ju i stora drag undvika att skriva om saker man inte begriper sig på. Det är en bra regel men har såklart också sina undantag för annars blir det lätt tråkigt. I dag är det en sådan dag då jag ska berätta för er om det nya fenomenet turfing som fram till för ungefär en vecka sedan var något jag aldrig tidigare stött på och än i dag inte riktigt begriper. Sådant är för mig oemotståndligt!

Det var genom en affisch på Nyängen som jag första gången mötte begreppet. På en lyktstolpe hängde informationen att ”Detta är en Turf-zon!” vilket för en nyfiken själ ter sig både lockande och spännande. Tidigare har jag skrivit om geocaching som en av dessa förströelser som gör Åland lite rikare och turistupplevelsen lite djupare och som är något som sprider sig snabbt över världen. Turfing är i samma genre och beskrivs av entusiasterna som en blandning mellan Käppen är stulen och orientering och därmed även fysiskt. Spelet är som så mycket annat utvecklat i Sverige och har snabbt blivit populärt på Åland.

Så sent som i går var Åland faktiskt i topp över typ hela världen när det gällde just turfing. Exakt vad som räknas vet jag inte riktigt och hur man börjar vet jag inte heller och för den delen är det jakttider just nu. Men för er som inte jagar och som söker ett alternativ till soffan rekommenderar jag detta å det varmaste!

När det handlar om geocaching finns tydliga tecken på att det lockar turister. Kan turfing göra det också vore det såklart fantastiskt. Vi behöver alla besökare till Åland som vi kan hitta.

Här finns information om vad det handlar om. Här är en som testat för att gå ner i vikt och här är den stora hemsidan. Låt inte helgen bli en av de vanliga, testa något nytt!


Den här affischen intill Nyängens dagis i Mariehamn väckte först min nyfikenhet. Trodde inledningsvis det var något religiöst stolleri men fick sedan tänka om!
Detta är nåt slags resultattavla som turfande ålänningar i går spred på Facebook. Är inte helt hundra på vad det betyder men en sak har jag lärt mig, det är nästan alltid bäst att ligga först!


Kommentarer

Populära inlägg