Eckerölinjen och ubåtarna

Jag minns det egentligen inte som i går, som folk annars brukar säga. Men tack vare jakten på ubåtar i Stockholmsfjärden (mest bevakningen därifrån) dyker fragmenten upp ur minnenas arkiv.

Det var påskhelgen år 2004 och jag jobbade på Ålandstidningen då en trogen och pålitlig tipsare upplyste mig om att Eckerölinjen tvingats väja för inte bara en utan två ubåtar, och kanske fler, på sin rutt mellan Grisslehamn och Eckerö. Händelsen inträffade strax före påsk och jag minns nervositeten över att någon annan skulle komma före oss med avslöjandet – vi utkom inte förrän påsken var över. Det var alltså tiderna före Facebook och Twitter och papperstidningen var alltjämt nyhetsbärare. Vi gjorde några uppslag på detta och nyheten fick blixtsnabbt internationell spridning.

”Det syntes någonting stort på radarn nära fyren Solovjeva, men med blotta ögat såg man ingenting från bryggan. Med kikare kunde befälet se kamouflagefärgade gråa radarscanners och delar av tornen,” sa Bo-Gustav Donning, säkerhetschef på Eckerölinjen när vi ringde honom efter helgen.
Befälhavaren Johan Bertell – som såg ubåtarna från bryggan på ms Roslagen – var säker på sin sak då han siktade såväl båtarnas radarscanner som en halv meter av tornet. Efteråt beskrev man händelsen som en närsituation.
Dagens Nyheter gjorde en stort uppslagen artikel på den åländska ubåtsincidenten och följde upp det dagen efter. Även Aftonbladet och många andra plockade upp nyheten, ubåtar har av något skäl alltid tilltalat de breda medierna.

Vad det är man jagar i Stockholms skärgård är väl mer oklart att döma av rapporteringen. Förutom Moscow News som har analyserat det som händer på ett mycket oryskt sätt. (Måste läsas!)

Två ubåtar tvingade år 2004 Eckerölinjens Roslagen att gira för att undvika en kollision. Om det var denna Deltatyp eller nåt annat gick aldrig riktigt att bringa klarhet i. 

Kommentarer

Populära inlägg