Folkligare på Rosella

Tänker i dag unna mig en snabbspaning på Rosella. Där har nämligen, enligt min egen högst personliga okulära besiktning, hänt något. Det har blivit folkligt, festligt och glatt på ett sätt som jag inte sett tidigare. Självklart ligger mycket av denna upplevelse i betraktarens egen tankevärld men jag dristar mig ändå till att dela ut beröm till alla inblandade och först och främst och mest till personalen ombord som med allt mindre resurser skapar allt större gemytlighetsfaktor.

Utmaningen för Viking Line är inte enkel. Konkurrensen är stenhård och fartygen allt äldre. Kostnaderna är än så länge för höga i förhållande till intäkterna. Dessutom har bolaget haft några turbulenta år bakom sig där det enda ledande organ som förblivit orört är bolagets styrelse där medelåldern i dag är mer än tio år högre än den var för tio år sedan. Det kan inte vara enkelt för alla som sitter där att begripa hur man exempelvis ska förhålla sig till Facebook, Twitter, Instagram och alla andra sociala medier som utgör en allt större och viktigare del av deras resenärers liv.

Nåja, det var Rosella jag i dag ville lyfta för där tycker jag mig se en skillnad som är skön. Senaste lördag var ett praktexempel. Båten var välfylld med dagskryssare; kompisgång, släktfester, arbetsutflykter, vanliga möten och mycket mer. Jag satt för mig själv och iakttog pratet, dansen, sången, skrattet, unga och gamla, barn och vuxna, den hjärtliga och folkliga stämningen och så mycket mer. Konceptet är antagligen kopierat från Eckerö Linjen men det är inget att skämmas för. Bra idéer får man låna och förädla för det gör precis alla andra också.

Det är så enkelt att bli en cyniker och grymta om festandet och trängseln och jadajada och snusköpare och allt sånt som gubb- och gumtjyvar gnäller om men sanningen är att det är precis som tillvaron på Rosella är som livet borde vara. Folkligt, enkelt, gott och skoj! Som människor är det vår plikt att hålla dysterkvistarna borta och ge utrymme för vanligt, hederligt, gammaldags umgänge.


Det är inte bara jag som gillar läget till sjöss. Här är en blogg om en Rosellakryssning och här en annan som handlar om en riktig fyndresa på samma fartyg. Missa inte heller storyn om kvinnan som tog maken med sig ombord för att fira en månad som gifta!

Hon är varken ung eller snabb eller särskilt miljövänlig gamla Rosa. Men ombord leker livet. En utflykt i folkligheten borde man unna sig lite oftare.
Vågade inte riktigt ta någon annan bild än denna när jag gick ombord i lördags. Det var hög stämning bland folket redan innan vi lämnade terminalen och väl på färjan blev det bara bättre.

Kommentarer

Populära inlägg