Hyllning till ÅCA:s surmjölk

I tidernas början var ett av mina ganska många olika sommarjobb att hantera mjölk- och gräddtetror i ÅCA. Jag och mina arbetskamrater stod och sorterade tiotusentals mjölktetror varje dag för att innan passet var över städa varje maskin manuellt med tandborste (åtminstone kändes det så). Tetrorna ser likadana ut i dag men automatiseringen har nått även mejeribranschen och det fysiska arbetet lindrigare. Företaget är dessutom i betydligt bättre skick nu än då.

Annat var det förr. Vi lyfte lätt tiotals ton tetror per dag. Först fem i taget från det löpande bandet, sedan ner i plastkorgen och sedan upp på pallen för att slutligen rullas ut med handpump. Vi var ständigt utmattade och törstiga och då fanns det ingenting likt den gamla hederliga surmjölken att släcka törsten med. Den är kall, fräscht syrlig och dessutom hälsosam, vilket är ovanligt. Sånt som är nyttigt smakar som bekant oftast vedervärdigt.

Sedan dess har jag haft surmjölk hemma i mitt kylskåp och varje gång jag öppnar förpackningen och dricker (jepp, skyldig, jag dricker direkt ur förpackningen) känner jag mig lika lycklig. Jag blir ung på nytt, klok och om stjärnorna står rätt även stark. ÅCA:s surmjölk är för mig vad trolldrycken är för Asterix och det beror inte bara på att det är lokalt.

Nämligen förra veckan handlade jag på Varuboden i Sviby (nära där jag brukar åka fast för fortkörning) och fann att ÅCA:s surmjölk var slut. Jag kvävde panikkänslorna, bet ihop käkarna och sänkte blicken i golvet när jag greppade nån slags grön historia (se bilden nertill) och smög hem. Där öppnade jag med skakande händer förpackningen bara för att finna – ingenting. Den smakade inget, den var inte fräsch och den innehöll dessutom mer fett än Originalet. Aldrig mer ska jag göra så, men då kräver jag samtidigt att det i fortsättningen finns MIN surmjölk på butikernas hyllor. Deal? OK.
Med denna surmjölk kopplas den mänskliga fyrhjulsdriften på i vilken kropp som helst. En klunk gör dig glad, två klunkar och du blir klok, tre eller fler och inget kan längre stoppa dig!
Blää, smakar ingenting men för trots det med sig en underlig bismak. Underlig produkt. Köp inte.


Kommentarer

Populära inlägg