25 år sedan muren föll

Söndag morgon och som vanligt återstår resten av livet. Denna dag är emellertid speciell på många vis då det är tjugofem år sedan den oförstörbara och fyrtiofyra kilometer långa Berlinmuren föll samman. Sedan dess är Berlin på nytt en enad stad och Europas viktigaste huvudstad. Cementen som skulle hålla tusen och fler år rämnade av trycket från demokratin och människorna och sedan dess är Europa annorlunda, tack och lov.

Här är ett lärorikt klipp om världens värsta mur


På tal om demokrati är det i dag också dags för katalanerna i Spanien att ge sin åsikt om en framtida självständighet. Det blir nog spel mot bara ett mål det för att uttrycka det på Barcelonska.

Veckan som varit har för min alldeles egen del varit väldigt speciell och väldigt intensiv med betydligt fler utropstecken än frågedito. Det har varit utlandsresor, lagtingsanföranden, ett överraskande och hedrande pris, jakt, bokmässa och antagligen något jag glömt. I morgon är det måndag igen och bland annat ska lagtinget ta upp frågan om Vårdöbron igen. Jag kan fortfarande inte förstå ”lappa och laga”-falangen som tydligen föredrar att bygga samhällen med hjälp av chanstagningar hellre än med stöd av vetenskapen.

Jaja, den frågan tar vi i morgon. Ha en fin söndag och en trevlig måndag!
Snön kom och det rejält. I varje fall där jag befann mig i torsdags, på jakt i Sverige.
Man blir lite sammanbiten när kölden slår till. Fast jag sköt en fin kronhjortskalv vilket fick värmen att åtminstone en stund återvända i en stelfrusen kropp.

Här är några av de byten som jakten resulterade i.
I lördags packades bilen full med böcker inför den åländska bokmässan i Alandica.
De som varit med förut tyckte det var färre besökare till årets mässa. Jag har ingen aning då det var första gången. Tycker dock det räckte som det var. Man hinner ju inte prata med alla annars.

Kommentarer

Populära inlägg