En kurs i folkvett

I dagar som dessa när många både till mans och kvinns anser sig vara utsatta för härskartekniker, är kränkta, hånade eller förnedrade och ibland allt på en och samma gång är det bra att känna till lite av mekanismerna bakom det hela.

Jag gick alltså till lagtingets auditorium där Mia Hanström och Ålands feministparaply var arrangörer. Temat för kvällen var härskartekniker, något jag är genuint nyfiken på. Inte för att jag själv tycker att jag är speciellt utsatt för sådana men av rädsla för att i ren dumhet utsätta andra för dem. Som inflytelserik ordförande i både det ena och det andra, storvuxen och (ibland) bullrig är det oerhört enkelt att ta (för mycket) plats. Inget fel i det om det görs riktigt och jag gör precis allt vad jag kan för att uppfattas schysst. Ändå kan det såklart gå på tok.

Informationen om härskarteknikerna hade två huvudsakliga delar. Dels vilka de är och dels hur man ska bemöta dem. Båda var lika intressanta men roligast av allt var nog gruppsamtalen i mitten. De gav i vart fall mig några aha-upplevelser som jag tror mig få nytta av i framtiden. Själv fick jag en flashback från skoltiden då en skolkamrat konsekvent, som jag uppfattade det, vände ryggen mot mig när vi stod i grupper och pratade. Det är ett bra exempel på dåligt folkvett, som nästan alltid härskartekniker bottnar i.

Först själva teorierna (som ursprungligen Berit Åhs mejslade fram):

1. Osynliggörande. Man låtsas som du inte finns.
2. Förlöjligande. Att göra sig lustig på andras bekostnad. Skratt och humor är svårt.
3. Undanhållande av information. Se till att alla inte får veta allt.
4. Dubbelbestraffning. Vad man än gör eller säger är det fel.
5. Skuld & skam. Damned if you do, damned if you don’t.
6. Objektifiering. Drabbas mest kvinnor.
7. Våld och hot om våld. Självförklarande men inte så hemskt ovanligt. Män som slår kvinnor är dock inte män utan ynkliga.

Så hur ska man då göra för att slippa eländet med folk utan folkvett. De kallas motstrategier och är egentligen av den kalibern att varje ord borde hänga överallt och aldrig någonsin glömmas bort. Ord gör nämligen skillnad. Stöter du alltså på någon som försöker tillintetgöra dig ska du:

Ta plats. Ifrågasätta. Kräva alla korten på bordet. Bryta eventuella mönster. Intellektualisera. Lyfta fram kunskap och medvetenhet. Kom med fakta och statistik.

Och så det viktigaste av alltihopa, enligt min mening. Hur ska man göra för att helt undvika att använda dessa härskartekniker. Så här:

Se alla som sitter runt bordet, hela tiden. Synliggöra, omnämna, lyfta fram. Respektera. Informera. Belöna. Bekräfta även vanliga normer, skaka hand osv. Se folk i ögonen.

Vet inte riktigt hur den här bilden illustrerar just härskartekniker men den är rolig och talande och ibland får det räcka med det.

Kommentarer

Populära inlägg