Löfström ägde sjöfartsdebatt


I går ordnade den gemensamma riksdagslistan Åländsk Samling en så kallad kick-off med sikte på valet den 19 april. Platsen var stadsbiblioteket i Mariehamn och den första debatten handlade om sjöfart, en näring jag följt på nära håll under många år. Åland och ålänningarna har i stort sett allt att tacka sjöfarten för. Den ekonomiska tillväxten, arbetsplatserna, insikten i konsumentbeteenden, finansiella strategier, konjunkturkänsla och mycket annat. Framtiden står fortfarande att finna till sjöss.

Sjöfartspolitiken som sådan sköts av Finlands riksdag och där är insikten i branschens verklighet på sin höjd rudimentär. Därför är det ytterst viktigt att den åländske representanten begriper vikten av att sjöfarten även i fortsättningen ges möjlighet att utvecklas. I dag är den finländska sjöfartspolitiken hygglig, mest tack vare gedigna lobbyinsatser av branschorganisationer som Rederierna i Finland som leds av ålänningen Olof Widén som för övrigt också agerade debattledare i går.

Hur var det då med insikterna hos de fem paneldeltagarna och riksdagskandidaterna Mats Löfström, Cecilia Jansson, Sara Kemetter, Elisabeth Nauclér och Mats Perämaa? De fyra förstnämnda finns alla på den så kallade ”Löfströmska listan” medan Perämaa tävlar för Liberalerna, i dag ett åländskt oppositionsparti.

Jag kunde tyvärr inte stanna hela debatten då ett domaruppdrag i volleyboll väntade i Vikingahallen. Men som alla vet är det första som sägs ofta det viktigaste. Ungefär så här lät det:
Mats Löfström lyfte fram färjtrafiken som helt avgörande för hur Åland ska utvecklas mot framtiden, inte minst för att locka hemflyttare. Han berörde också den betydande lastfartygssektorn och underströk vikten av en intressebevakning som fungerar inom områden som tonnagebeskattningen, nettolönesystemet, farledsavgifterna och så vidare. Svaveldirektivet som är en verklighet i dag tillkom delvis på grund av vacklande insikter i Finlands riksdag som aldrig tillräckligt tydligt förklarade för IMO har snett direktivet kan slå. Löfström illustrerade väldigt tydligt hur viktig sjöfarten är för hela Finland, inte bara Åland. Sjuttio procent av den finländska exporten går över vattnet och hela nittio procent av importen. Och det är bra eftersom sjöfarten faktiskt finns i ålänningens DNA, var hans slutsats i ett välgenomtänkt anförande.
Cecilia Jansson pekade på att Finland är världsledande inom vintersjöfart.
Sara Kemetter kallade de färjor som håller Åland levande för ”jättestora dinosaurier”.
Mats Perämaa pratade om sin egen tid som sjöfartsansvarig i landskapsregeringen. 
Elisabeth Nauclér hyllade Perämaa och Roger Jansson och menade att de flesta stora frågor redan är lösta.
Spelet om riksdagsplatsen fortsätter och debatterna blir säkert fler. Mats Löfström beger sig i dag till Bryssel där European Shipping Week väntar. Det är oerhört betydelsefullt att Åland i Mats Löfström har en aktör som är på plats där det stora besluten fattas och där branschen möts. Ha en fin söndag, snart är måndagen här igen!

Publiken bestod huvudsakligen av aktiva politiker som med egna ögon och öron kunde se hur Mats Löfström (i mitten med röd slips) dominerade sjöfartsdebatten.

Kommentarer

  1. Men Jörgen, nu tar du väl i ändå. 1 det var absolut inte Löfström kamerona fokuserade på. 2 Sara Kemetter har helt rätt i att färjorna är jätte stora. 3 vet väl varenda ålänning att färjorna är viktiga.... Synd att du inte kunde stanna till slut för unge Löfström var inne på ett finländskt alternativ som drastiskt skulle sänka klumpsumman till Åland....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg