Åland sade ja till Mats

Det blev en intensiv och omtumlande kväll i går då Mats Löfström vann det åländska riksdagsvalet. Ändå är jag inte överraskad. Mats har tydligare än alla andra visat vad han vill och vad han står för och eftersom hårt arbete oftast lönar sig vann han detta val. Ålänningarna sade ja till förnyelse och framtidstro.


Jag har haft förmånen att vara med i detta sedan allra första början och slagits av den målmedvetenhet och det flit Mats Löfström uppvisat. Jag är glad och stolt över alla de som aktivt och generöst visat sitt stöd under dessa månader. Här är några nedslag från min lilla del av verkligheten och deltagande i arbetet med att skapa Ålands nya riksdagsledamot:
Mannen som sitter mitt emot mig och äter frukost på bilderna nertill kan mycket väl vara Ålands nästa riksdagsledamot. 
Med Mats Löfström i riksdagen stärker vi Åland i Finland, i Sverige, i Norden och i Europa. Det vore oerhört värdefullt för hela Åland.
Därför är det ytterst viktigt att den åländske representanten begriper vikten av att sjöfarten även i fortsättningen ges möjlighet att utvecklas.
Det Löfströmska tåget rullar vidare med riksdagen i Helsingfors som mål. I går kom den svenska Centerledaren Annie Lööf över för att uttrycka sitt stöd och träffa elever vid Ålands lyceum.
Med klar stämma och tydliga argument visade Mats Löfström i går hur han som nästa åländska riksdagsledamot ska stärka Åland och sätta fart på Finland. 
När det gäller val är det som det som det mesta annat här i livet. Det är viktigare att blicka framåt än bakåt.
Framtidsspaningen formulerades av Fredrick Federley som var på Åland i veckan för att visa stöd för Ålands (förhoppningsvis) näste riksdagsledamot Mats Löfström. 
Debatten inför valet innehöll både det ena och det andra och en gång kände jag mig tvungen att säga ifrån då en av näringslivet så kallade höjdare på ett rätt gement sätt ifrågasatte Löfström. 
En av nyckelspelarna i den kommande finländska regeringsbildningen är Olli Rehn som hör till Mats Löfströms närmre krets. Sådana vänner är bra att ha.
Nu är valet gjort och livet rullar vidare mot den framtid som alltid finns där – bara man själv väljer att se den. Ha en fin arbetsvecka.
Tidningarna denna morgon.   
HIFK-klackens budskap i matchen på Wiklöf Holding Arena i går. 
Matchdags och ett av den åländska fotbollshistoriens snyggaste mål då Dever Orgill satte en bicycleta. Matchen slutade tyvärr 1-1 efter en lysande första halvlek och en mindre lysande andra.  
Det rådde inte längre något tvivel om att Mats Löfström var på plats när jag såg garderoben och de färggranna galoscherna.
I sitt segertal underströk Mats Löfström vikten av att behålla kontakten med sina väljare och tålmodigt lyfta fram åländska intressen i Helsingfors där svåra regeringsförhandlingar väntar.
Efterfesten.












Kommentarer

Populära inlägg