Sjöfarten från första parkett

Jag är i Rostock i Tyskland för att representera Åland bland alla andra parlament runtom det innanhav som heter Östersjön. Det är ju vi på Åland och ett tiotal miljoner andra människor som lever med havet som granne och det är väldigt inspirerande. Namnet är BSPC.

Platsen är Hohe Düne i Warnemünde i norra Tyskland, på den gamla DDR-sidan. Värdar för arrangemanget är Mecklenburg-Vorpommern, en av de tyska delstaterna. På plats är parlamentariker från alla riksdagar av betydelse. Här, vid inloppet till Tysklands största kryssningshamn, avlöser fartygen varandra. Strömmen av handel och kryssningstrafik tar aldrig slut. Framtidstron är ständigt närvarande i form av den handel som gör att världen snurrar vidare.

Ett av mina uppdrag i detta sammanhang är att som Shipping Rapportuer (sjöfartsrapportör) redogöra för väsentliga händelser inom Östersjöområdet. Om detta berättade jag lite i går.

I går på mötet med Standing Committee hade jag också chansen att i ord beskriva min uppfattning om LNG-bränslets möjligheter i vår gemensamma framtid. Som alltid handlar det om att identifiera möjligheter i en värld fylld av utmaningar. Det är för mig vad politik till sist handlar om. Ledarskap och framtidstro. Mina ord föll sålunda så här:
Chairman, 
firstly, let me explain my gratitude for the opportunity to act as Maritime Rapporteur for this Conference. It has been a pleasure to meet the industry and discuss their challenges in the Baltic Region and to work together with Mr. Jochen Schulte and his staff at the Parliemant of Mecklenburg-Vorpommern in producing the report.
Yes, LNG is the simple answer for everyone who for real want to contribute to a cleaner world. The experience of LNG is extremely good. Liquid Natural Gas complies with all the requirements that new rules today put on fossil fuels and is completely free of sulphur emissions. 
The price of LNG gas is predicted to be more stable and less 
sensitive to economic cycles than the price of oil. 
The availability of LNG is considered to exceed the now 
known oil reserves. 
LNG is expected to almost certainly become the main ship 
fuel in the future, maybe together with metanol which some research claims is more economic than LNG today.

In order make the Baltic Sea a less polluted area we have to build more LNG-gas stations for ships. The work has started in EU. The Clean Fuel Strategy will (hopefully) be a reality in 2025 and involve LNG supply in 139 European ports. Today there are about 50 LNG-fuelled ships worldwide (LNG tankers excluded) and 50 new ones are about to be built in a mere future.

The Sulphur Directive is a challenge for the SECA-area. But it can become our door to the future when the rest of the world has to adopt the new rules and we have all the knowledge and we have the experience and we have invested in the new technology. That creates opportunities.

And last but not least. We do now know the price of violating the Directive. The very first fine for violating the Sulphur Directive has been imposed and impacted the dutch ship Sardius which was using Heavy Fuel Oil at two different dates during the beginning of the year. For that breach the shipowner has to pay 100.000 USD. That is the figure that defines the phrase ”severe penalty”.
På plats vid konferensbordet tillsammans med Ryssland, Polen, Mecklenburg-Vorpommern, Sverige, Norge, de baltiska staterna och många fler. Här har Åland en plattform där utgångsläget är samma som jättarna kring Östersjön. Och våra förslag vinner gehör! 
AIDADiva är ett av de kryssningsfartyg som regelbundet hälsar på i Rostock. AIDA hör också till gästerna i Mariehamn.
Sent i går kväll kom Finneagle förbi. Det är en sjöfartsnörds våta dröm att bo där jag just nu bor och se alla fartyg passera förbi, på väg mot nya mål.

Kommentarer

Populära inlägg