Så ska jorden räddas

I morgon inleds Förenta nationernas klimatkonferens i Paris, COP 21. Det är, igen, ett av världens viktigaste möten med ett uppdrag som kort och gott lyder: Rädda Jorden. På plats är alla världens länders allra tyngsta politiker för att tillsammans försöka minska eller i vart fall bromsa mängden växthusgaser som höjer jordens medeltemperatur, smälter glaciärer och gör livet mindre levande.

Ja, jag vet att det finns skeptiker men jag tror inte på dem. Ja, det finns naturliga variationer men jag väljer att tro på de nästan hundraprocentigt samstämmiga vetenskapliga rapporter som utan minsta tvekan slår fast att jordens klimat förändrats på grund av människornas framfart.

Här är en fantastisk länk till Aftonbladets storsatsning på miljöhoten inför den stora kongressen. Läs.

Kring detta om klimat och framtid har jag skrivit många gånger:

När jag blev medlem i Ålands natur- och miljö. För att det kändes rätt.
Världsmiljödagen är liksom alla andra dagar viktiga att ta vara på.
Tyvärr är det ett faktum att folk ger katten i miljön så länge teven fungerar. Det måste vi få ändring på.
Om vi inte skapar bättre regler riskerar vi hela jorden.
Avdelningen goda nyheter hävdade en dag att vi har gott om tid på oss. Fast jag undrar det jag...
Miljömålen i Mariehamn diskuteras allt oftare vilket är bra.
Så här kan Åland bli ett hållbart samhälle.
Om att det viktigaste vi sist och slutligen äger är vattnet.

När världens ledare möts för att diskutera miljömål kan det se ut ungefär så här.


Kommentarer

  1. Såg att näringsministern ska dit. Borde hon inte ha annat att göra?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg