Möte med framtiden

Då ungdomar nuförtiden ter sig allt morgonpiggare träffade jag tidigt i går morse Amanda Påvals från Vårdö och Unni Finnerman från Mariehamn. De går i Ålands gymnasium och tar såväl student- som yrkesexamen; båda två. Just nu är det ett projektarbete i samhällskunskapen som gör att våra vägar möts. De vill veta var Centern står i allmän politisk mening, vårt sett att se på invandring, kommunstruktur och mycket mer. Det blev som vanligt ett inspirerande samtal med trixiga och orädda frågor om vår vardag i dag och framöver.

Amanda Påvals pluggar till sociokant vid sidan av lyceet och planerar för en framtid i Stockholm där han vill läsa till socionom. I framtiden vill hon gärna arbeta med barn och ungdomar med missbruksproblem. Om hon tror hon återvänt till Åland om tjugo år?
”Antagligen. Men först ska jag läsa in en examen.”

Unni Finnerman blir student och kock nästa vår. Som ”stor” tror hon dock att kock kanske inte är yrket hon ska ägna sig till.
”Men alla måste ju kunna laga mat så därför valde jag den här linjen. Efter examen vill jag flytta till Stockholm och läsa till arkitekt eller industridesign!”

Det hjälps inte men dessa möten med elever från våra åländska skolor är alltid upplyftande. Framtiden är som den i stort sett alltid varit i synnerligen goda händer.

Lycka till i fortsättningen Amanda och Unni och tack för en bra början på morgonen!

Jag blir inte förvånad om någon eller båda av gårdagens besökare en dag håller låda i lagtingets talarstol. Nu vet de i varje fall hur det går till! Till vänster Unni Finnerman och Amanda Påvals.

Kommentarer

Populära inlägg