Häng med på en liten mässa

Böcker är något som följt mig genom livet. Mina första minnen har jag från litteraturens värld. Genom åren har jag läst väldigt mycket. Mycket skräp men också väldigt mycket väldigt bra. Därför ser antagligen bokhyllan hemma i kontoret ut som den gör. Här trängs Den Lille Prinsen med Stalin – den röde tsaren och hans hov. Här står självbiografier av stora och små, roliga och trista, världsförbättrare och halvdana komiker. En bra bokhylla ska vara som ett slags tvärsnitt av livet. Och den ska aldrig ta sig själv på för stort allvar. Böcker är skoj!

En bokhylla är också stimulans. Inget skänker mig så mycket input, som det heter på svenska, som att bara stå och läsa ryggarna på böckerna i raden. De säger mer än 1.000 bilder om dess ägare. Visa mig din bokhylla och jag ska säga vem du är! Gratis tips till lokalpressen: far hem och fotografera folks bokhyllor och utlys en tävling. Försök para samman rätt gubbe/gumma med rätt boksamling. (Jag vill inte vara med, min bokhylla ser du nertill.)

I dag är böcker extra aktuella av flera skäl. Hela dagen pågår en stor bokmässa i Mariehamn. Mellan 11 och 16 kan du träffa författare och andra kompisar. Platsen är Alandica. Mest skoj blir det om du kommer dit till 12.00. Då ska jag göra en 20 minuters intervju med förre världsreportern, författaren, skutskepparen, numera mariehamnaren och vännen Anders Hellberg. Vårt samtal ska handla om vitt och svart och lite mittemellan. Rubriken är:

Krigsjournalistik och jakten på Khaddafi. Jörgen Pettersson intervjuar Dagens Nyheters mångårige krigskorre, journalisten och författaren Anders Hellberg, om sant och falskt i mediernas världsbild.

En del av mina bokhyllor ser ut så här. Sorteringen är lite hit och dit. Har svårt att bestämma mig om jag ska välja  SAB-systemet (det som biblioteken har) eller mitt eget SDDDR-system (Ställ Dem Där De Ryms). Hittills har det blivit det sistnämnda. Hoppas på lite sorteringsdisciplin efter dagens mässa.

Kommentarer

Populära inlägg