Vill ha fler överraskningar!

Jag börjar bli lite orolig för dagens ungdom vars spelplan krymper i takt med att tekniken avslöjar ens planer. Landvinningar gör dunkla avsikter allt svårare! När jag och mina kompisar var yngre kunde vi spela hartsfiol hos folk. Det kanske man kan fortfarande – om man får tag i harts och björntråd vill säga. Det var skoj och läskigt i lika delar.


Vi kunde också sätta fast en plånbok i ett snöre och gillra fällan för intet ont anande förbipasserande. När de böjde sig ner för att greppa lädret drog vi till och tjöt av skratt. Ända tills en kille blixtsnabbt steg på pluskan och avslöjade oss... I dag finns som bekant inga plånböcker längre eftersom alla betalningsmedel ryms på kort av plast. Och plånböckerna i i vilket fall som helst tomma och därmed inte lika åtråvärda.


Och det bästa av allt. Busringningarna. De där samtalen som tränade både kropp och själ. Är det Gran på Tallvägen?! Såg ner den då! Inga är Inga hemma? Har jag kommit till Ström? Stäng av den då! Hej, är det hos Storm? Håll i hatten! Har jag kommit till familjen Rehn? Se upp för älgen! Och allt annat som formade ett snabbt intellekt.


I dag då? När det mänskligt tänkbara också är det tekniskt möjliga. Nu har Ålcom kommit fram med en app för androider som direkt säger vem numret hör till. Innovationen hyllas av alla. Men inte av mig. Jag är sorgsen och lite bedrövad. Vad är det med alla dessa uppfinnar-Jockar som måste ta bort det sista elementet av överraskning i människors vardag!?


Så här säger Hasse Holmström själv (trots att han i grunden egentligen är en rebell) när han ska förklara:

– Det här ger ännu en nyttodimension till ringandet och gör det både enklare och effektivare. Nu vet du ju redan vem det är som ringer och kan påbörja samtalet utifrån det.
Suck. Farväl hälsningsfras. Farewell social kompetens. Välkommen skit-i-tjafset-låt-oss-gå-direkt-på-affärerna-samtalen.


Det enda som kan rädda situationen är nu appen som automatiskt ger fel namn till rätt nummer för att sätta lite nerv i trafiken igen. Ålcom, har ni förstått beställningen?!

Kom igen nu Ålcom och alla andra. Det är inte färre överraskningar människorna behöver. Det är fler!

Kommentarer

Populära inlägg