I dag blir siffrorna till ord

Klockan 09.30 i dag eller strax därefter. Platsen är talarstolen i Ålands lagting. Ordet är mitt. På agendan står betänkandet kring Ålands landskapsregerings budget för 2012. Som representant för finans- och näringsutskottet får jag börja.

Det ska man vara glad för. Lär nog bli ett och annat ord sagt i parlamentet i dag. För siffrorna är inte att leka med. Budgetförslaget är vad det är. Det är uppgjort av den gamla regeringen och det ska hanteras av den nya, såklart ingen drömsits. Den nya politiken kommer därför i praktiken att hanteras i den första tilläggsbudgeten som kommer senare i vår.

Men det är heller inte det svåra i dagens läge. Betydligt allvarligare är läget i omvärlden som egentligen omöjliggör säkra prognoser, ens på kort sikt. Kalla fakta i dag är att en hel internationell finansbransch går och funderar på om euron ska hålla eller inte. På samma sätt sitter en handfull och fler stater stilla i eurobåten och hoppas länspumparna ska orka hålla emot. Ungefär som gubbarna ombord på Sparta.

Och mitt i allt detta ska vi i vårt örike försöka få affärerna att fungera, folket att arbeta och vara glada samt främja besöksnäringen. Vi har många saker att ta tag i, gott folk.

Årets pepparkakshus är förstås självstyrelsegården. Delar av den ryker nog på fredag tillsammans med lite mögelost och kaptensglöggen (se nertill).
Denna vecka är bland annat tack vare dagens spännande plenum och ett glödhett projekt som närmar sig mål slutet på en av de intensivaste höstarna jag varit med om på länge. När fredagen är här ska jag sätta mig ner, pusta ut, äta revbensspjäll och sedan följa kapten Petterssons råd.

Kommentarer

Populära inlägg