Med oängsligheten som ledord

I går ordnades en Kapitalmarknadsdag i Alandica. Unga och äldre entreprenörer delade frikostigt med sig av sina erfarenheter. Det blev en föreställning i dur och ett rungande exempel på drivkraften i entreprenörsskapet och företagsbyggande. Liksom en nyttig påminnelse att ingenting är omöjligt.

Jag kan ibland tycka att det råder en överdriven misstänksamhet och oro inför framtiden. Man är orolig för hur marknaderna ska utvecklas, hur vädret ska bli, om man ska bli uppskattad på jobbet, hur IFK egentligen ska klara sig och yadayada. I grund och botten gissar jag den oron bottnar i osäkerheten att inte veta allt vad morgondagen för med sig. Då brukar jag tänka på alternativet. Tänk om man faktiskt visste vad som ska hända – vilken mardröm.

De entreprenörer som vi kunde lyssna till i går hade varken tid eller lust att fundera så mycket på vad som kan gå snett här i livet. De har fullt upp med att hitta nya affärsmöjligheter. Jag satt där i några timmar och fick en uppfriskande dos framtidshopp vilket är bra inför den stora omställningsdebatten som börjar i lagtinget i dag. Här är några spridda iakttagelser som på inget sätt ska ge sken av att vara heltäckande. Fast om det finns ett ord som täcker in det mesta är det mitt nya favorituttryck: företagarna vi lyssnade på var oängsliga, varenda en av dem som talade.

Olof Hägerstrand, Quedro. Han har byggt upp ett företag som nischat in sig på fastighetsmäklare och lite annat och blivit framgångsrikt. Han berättade livligt om sina första år med Quedro och gjorde processen kort med fokusera-mantrat: ”Man ska alltid fokusera... Visst, det gör vi stenhårt i dag. Men om någon i företagets uppbyggnadsskede hade bett oss ordna en svensexa hade vi såklart sagt ja tack!”

Anders Rundberg, storägare och vd för resebokningsbolaget Carus. Han delade bland annat med sig av sin syn på den egna marknadsföringen och underströk gång på gång att det alltid gäller att se möjligheterna, inte problemen. Som om jag sagt det själv.

Jan M Wennström, Stallhagen. Mannen som kom, investerade och nu säljer öl för brinnkära livet. Han sade något som de flesta av oss någon gång kommer att säga här i livet: ”Det enda jag ångrar är att jag inte blev entreprenör tidigare.” Om beslutet att placera sina egna slantar i just öl förklarade han så alla begrep: ”De drycker som konsumeras mest här i världen är vatten, te och öl, i den ordningen. Vatten tycker jag man ska köra båt på, te har jag aldrig gillat och öl... tja, ni fattar.” 

Kim-Stephan Sirkka, Modilo Ab. Österbottningen som gjort som så många andra österbottningar gjort. Han flyttade till Åland och missar numera inte en chans att hylla det åländska klimatet. Alltså inte vädret utan inställningen till nya idéer. Kim-Stephan var med och sydde ihop fusionen mellan dåtida PBS och Carus, blev ”tredje hjulet under cykeln” som han uttryckte det och startade nytt. Simple as that. Han betonade vikten av att hitta investerare som begriper vikten av att inte ta livet av idéerna och prisade inställningen i vårt landskap: ”Åland är outstanding när det gäller viljan i att se möjligheter, att ge blommor tillfällen att blomma.” Han vidgade också begreppet hemmamarknad som inte längre är bara Åland som det kanske varit hittills. Dagens upptagningsområden ligger i både Finland och Sverige tack vare vår placering mitt emellan.

CleanGas, Florian Haug. Berättade bland annat om hur man förvandlar sopor till diesel och mycket mer. Detta företag liksom många andra har sprungit ur sjöfarten och allt tuffare krav på avgasrening.

Evolver och Lasse Aspbäck berättade om Private Equity på åländska. Det handlar om att behålla båda fötter på jorden och utmejsla företag som har en historia. Bolaget har hittills investerat i små och medelstora företag i Finland, på Åland och i Sverige. Han gjorde en nyttig påminnelse. Det gäller inte bara att starta nya företag, som mycket av rådgivningen och konsultationen i dag går ut på. De gamla och etablerade måste också hållas kvar och utvecklas. Man riskerar annars att glömma bort utvecklingen och förädlingen av de gamla framgångarna. Och det är ur ett rent ekonomiskt perspektiv naturligtvis dumt.

De blå staplarna som Olof Hägerstrand visade upp är omsättningen under Quedros första sju år. Den gröna stapeln längst till höger är en vinst som om allt går som det ska ska stiga brant i fortsättningen.
Anders Rundberg från Carus visade bland annat hur man marknadsför sig genom sina medarbetare och lovar runt. Men håller allt.
Jan M Wennström har sålt öl som ingen annan ålänning de senaste åren. Det syns tydligt i siffrorna.

Kommentarer

Populära inlägg