Mötet med en stjärna

Ni minns väl sommaren 2005. Det gör jag. Det var den heta sommaren då det svenska friidrottslandslaget förberedde sig inför VM i Helsingfors genom ett träningsläger på Åland. Lägret blev en succé och slutade med guld för Kajsa Bergqvist (höjd) och Carolina Klüft (sjukamp). Jag stod vid höjdhoppsställningen tillsammans med mina söner och tittade på hur Kajsa Bergqvist tränade. Ribban låg på världsrekordhöjd och hon gled lätt över vilket fick mig att satsa pengar för typ enda gången i mitt liv på Pafs nätspel. Jag vann.

Minnesvärt var det också att följa hennes koncentration. Mina pojkar var små och gulliga och vi stod bara meter från höjdhoppsmadrassen. Ändå tittade hon knappt åt vårt håll. Inte för att hon var divig för det är hon inte utan för att all, precis all, koncentration gick åt till fokusering. Det var en läxa att lära sig. Ska man verkligen vara världsklass på något finns det inget annat än fullt fokus.

Året efter, 2006, den 4 februari satte Kajsa sedan nytt världsrekord för damer inomhus. 2,08 i en gala i Arnstad, Tyskland. Det rekordet har ingen ännu tagit från henne.

Att se Kajsa Bergqvist in action på Wiklöf Holding Arena år 2005 var  att beskåda en uppvisning i koncentration och målmedvetenhet. Hon tog guld samma år i VM i Helsingfors. Bilden är från 2006 och Stuttgard.

Även Carolina Klüft deltog i Ålandslägret och for sedan till Helsingfors och hämtade VM-guldet.

Kommentarer

Populära inlägg