Dumsnålt dra ner på bibban

Hör i Ålands radio att Lumparlands kommun bestämt sig för att dra ner på bibliotekets öppethållningstider sedan nuvarande bibliotekarien gått i pension. Min tanke nummer ett (med ekonomiska ögon sett) är att det är väl bra om man kan spara på offentliga utgifter. Min tanke nummer två (efter begrundan) är dumsnålhet och ett nederlag för bildningen.

Nämligen.

Dagens unga läser mindre än de unga gjorde förr. Nu behöver det inte till alla delar vara dåligt. De gör andra saker istället, till exempel kommunicerar med varandra. Jag tror att dagens unga på inget sätt är mindre vetande än gårdagens. Antagligen förhåller det sig precis tvärtom. De är mer öppna för nya intryck och de för en dialog med andra (över hela världen faktiskt) som vi för två decennier sedan inte ens kunde drömma om. Ändå räcker det kanske till. För att bli framgångsrik över tid krävs också en allmänbildning och fördjupning som internet och Facebook inte erbjuder. Där hittar man de enkla svaren på problem man redan är bekanta med och riskerar att i större grad odla narcissim än bildning. 

Jag tror att vi på alla vis måste uppmuntra läsning och fördjupning även i ämnen som ligger utanför det som kanske är roligast för stunden. Det borde vara bibliotekens och kulturens uppgift nummer ett i en tid då varje kunskap i världen ligger bara ett knapptryck bort. Om man bara hänger sig åt sådant som är av intresse skapar det människor som kan misslyckas i den alltid livsviktiga uppgiften att flytta fram dessa gränser.

En annan minst lika viktig uppgift för biblioteken är att vara den mötesplats som faktiskt många människor i dagens allt virtuellare värld saknar.

Av det skälet kan det vara strategiskt okokt att spara skärvor till en kostnad som mycket troligt blir oöverstiglig på sikt. Vi behöver i går och i dag och i framtiden inte människor som ger svaren. Vi behöver människor som ställer frågorna. Därför är litteraturen kanske viktigare än någonsin.

I morgon ska jag leda detta i bevis när det handlar om att bygga upp ett helt folks självförtroende och skapa en grund för bygget av en hel nation.

Själv har jag tangerat detta tidigare i ett anförande i lagtinget om just kultur och samhälle och framtid


Biblioteken har över tid varit den plats där idéer skapats och framtiden formats. Det enklaste vägen är att i dag slå fast att de inte längre behövs till följd av onlinebeteendet, den riktigare slutsatsen är att de antagligen behövs mer än någonsin.

Kommentarer

  1. Frågan är om vi verkligen måste ha ett bibliotek i varje kommun (som lagen föreskriver) eller om det dags att dra ner på antalet för att iaf ha ett mindre antal med bra utbud och öppethållningstider. Personligen bor jag på landet och har aldrig besökt mitt kommunbibliotek, däremot nyttjar jag stadens bibliotek nu och då.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg