Om partier och val

Med envisheten hos en dåre fortsätter jag att prisa Ålands lyceums satsningar på att släppa ut eleverna i det fria och upptäcka världen utanför klassrummen. I fredags hände det igen. Jag hade förmånen att träffa ettorna Otto Johansson, Milton Manngård och Pontus Hägglund vilka gör ett arbete om de åländska partierna och vad de står för. Det blev ett långt samtal av vilket jag lärde mig minst lika mycket som (förhoppningsvis) de.

Det bär för långt att redogöra för allt vi hann beröra men den första frågan jag fick var varför jag valde just Centern som parti. Mitt svar är detsamma i dag som för tre år sedan. Över tid anser jag Centern har skapat ett Åland som jag känner såväl stolthet över som ansvar för. Partiet har aktivt lotsat Åland från att vara ett bondesamhälle till att bli en sjöfartsnation för att i dag höra till spjutspetsarna inom IT och mycket annat.

Avslutningsvis hade de två konkreta frågor som ställs till samtliga partier:

1. Tycker ni att pensionsåldern ska höjas.
Mitt svar: Ja, det tycker jag. Det blir annars för många pensionärer och för få arbetare. Dessutom är det ett faktum att folk i dag lever längre och är friskare och därför klarar av att arbeta något mer.

2. Tycker ni sexköpslagen ska bli strängare och mer lik den i Sverige?
Mitt svar: Ja. Om folk inte själva begriper att det är fel att köpa och sälja sex måste samhället gripa in. Det är förnedrande för precis alla parter och måste därför stoppas.
Laddade med frågor dök de upp i lagtingshuset redo att prata politik. Det blev ett bra samtal med från vänster Pontus Hägglund, Milton Manngård och Otto Johansson.

Kommentarer

Populära inlägg