Fem män och en båt

I går hände det äntligen. Jag fick hänga med ut i en fyrmansbåt och ro på riktigt längs med Jerseys fantastiska kust. Det var precis så vackert jag hade föreställt mig det och i stora drag lika tungt...

Nu är jag ingen nybörjare i en roddbåt, snarare tvärtom. Ändå var det nervöst att för första gången på riktigt vara en av fyra som på order av en femte, rorsmannen Mick, skulle synkronisera årtagen. Det gick skapligt och var egentligen exakt samma som att ro över hav och kanaler.

Rodd är en sport som kräver tålamod och styrka, egenskaper som jag egentligen inte besitter. Eller kanske. Tack vare rodden har jag tvingats lära mig gilla läget och envist sträva vidare. Rodd är en sinnebild av själv livet och just därför så coolt. Det går inte att forcera, man måste jobba hårt och får ibland nöja sig med att åka bakåt in i framtiden.

I dag är det en annan dag, då tar jag årtagen inomhus när International Island Games Association håller sitt årsmöte på Jersey. Det är alltid lika spännande. Tänk själv hur många viljor och idéer och konstigheter det finns på lilla Åland. Tag sedan alla dessa och fler och sätt i ett och samma rum och ni inser dilemmat. Men skoj, det ska det bli! Ha en trevlig lördag.

Före man åker ut och ror är det lätt att leka tuff. Efteråt ser det annorlunda ut...
Här hjälper inga utflykter. Det finns åror åt alla.
Drömmen för en roddnörd. Maskiner sida vid sida i en ganska ruffig omgivning.
Vännen Carl och rorsmannen Mick inspekterar båten före avfärd.
Sjösättningen går på någon minut för den välsynkade besättningen.
Äntligen på väg. Gubben i mitten som vinkar är jag. De andra, Mick, James, Ian och Carl, begriper bättre och håller båda händerna på årorna.
Ut mot de öppna vattnen.

Kommentarer

Populära inlägg