Smörbulten är fångad

Denna sommar har jag fiskat mer än vanligt. Mest flundror, lite torsk, abborre, någon enstaka ål och två svartmunnade mörbultar! De två sistnämnda gynnarna är ganska nya varelser i vår Herres hage eller vad Västerhamn kan kallas. De har kommit upp i fartygens ballasttankar och arten är egentligen inte alls önskvärd i det att den konkurrerar med hederliga abborrar. Hur kampen går till vet jag inte och jag tvivlar starkt på att dessa fulingar har något att sätta emot i skarpt läge.

I Europa lär folk äta dem med god aptit men så dåligt har årets fiske ännu inte gått att jag tvingats pröva. Däremot uppskattade grannskapets kattor dem mycket emedan de fick ligga i fred mindre än tolv timmar där jag glömde dem efter fotograferingen.

Detta torde vara svartmunnade mörbultar. Är det inte det är det väl något annat. 
Hopptornet i Lemland, Norrby, är ett populärt mål för hoppglada unga simmare. 
Blöt hund och en pinne, heter denna skapelse.
Då gräset är grönare på den andra sidan väljer ibland även helt vanliga fårskallar att korsa gränsen och vidga vyerna. Denna frihetssträvan blev dock inte långvarig.

Kommentarer

Populära inlägg