Grattis P.O. 80 år i dag

I dag fyller den svenske författaren och dramatikern Per Olov Enquist åttio år och det stämmer till viss eftertanke och då tänkte jag inte på hans aktningsvärda ålder. Några av hans böcker hör nämligen till de bästa jag läst. Nu är den högen i och för sig ganska stor då man ju i allmänhet ska sträva till att helst läsa bra böcker men inte desto mindre sticker den enquistska produktionen ut över det vanliga! 

Per Olov Enquist är i likhet med alla andra människor en komplex figur. Han började i sin ungdom som habil höjdhoppare med ett pers på 197 cm och en Europakarriär i vardande framför sig. Sådant gillar jag, en spänstig skalle ryms alltid i en frisk kropp. Sina första år tillbringade Enquist som faderslös i de västerbottniska skogarna och beskrev uppväxten så här:

”Är man född djupt inne i en skog är träd och mark trygghet. Jag hade inga lekkamrater, men en stor skog helt för mig själv, det skapade min starka och obrottsliga karaktär. Jag var inte ensam. Jag hade tallarna.”
Per Olov Enquists produktion är omfattande och jag har läst blott en bråkdel av allt. Men till exempel romanerna Boken om Blanche och Marie, Kapten Nemos bibliotek, Lewis resa och Livläkarens besök står på hedersplats i min bokhylla och är ständiga inspirationskällor. Minst lika stark var självbiografin Ett annat liv där han brutalt ärligt gjorde upp med sin alkoholism och mycket mer. Dessa rader ur biografin rymmer till exempel, lite fritt tolkat, väldigt mycket:

”Han har en kappsäck, med en omgång kläder och
en begagnad skrivmaskin. På denna har han ännu inte skrivit något, men enligt förljudande har alla studenter i Uppsala skrivmaskin. Själv tänker han nu skriva dikter.”
 P.O. Enquist hör till de författare som med intellektuell briljans och sinne för det komplicerade kan hamra ihop bokstäverna så de blir lätta att begripa och lustfyllda att ta sig igenom. Det är stort i tider då det från början dunkla ofta blir än mer suddigt när någon ska förklara.
Tack för alla texter, upplevelser och eftertankar. Och grattis på födelsedagen! Här finns för övrigt en mycket mer fyllig text om denne litterära tungviktare och före detta höjdhoppare! Och här, det är lite överallt dessa dagar.

I dag fyller en av den svenska litteraturens giganter åttio år. Hylla Per Olov Enquist genom att läsa Livläkarens besök eller Lewis resa, båda två är böcker som gör dig klokare! Bilden är lånad från Idrottsgalan 2013 där P.O. såklart var på plats!

Kommentarer

Populära inlägg