De gick i ett sorgetåg

Det råder strejk på Åland. De sjukhusanställda som format sig inom Tehy inledde i går eftermiddag en en ny strejk för att få bättre lön, den tredje i ordningen. Själv satt jag i möte inne i lagtingshuset och gick ut när processionen anlänt.

En känsla av att för ett ögonblick förlora taget kom för mig då jag såg en röd armada, mestadels kvinnor, komma genom Esplanaden. Den rödklädda armén ställde sig framför Ålands landskapsregerings byggnad där lantrådet Camilla Gunell och finansministern Roger Nordlund stod och väntade. De röda bar begravningsljus i händerna och det är det som är svårt att förstå, för mig. Vad är det som gör att människor som utbildat sig och svurit ed på att rädda liv släpar runt med symboler för död?

Det är tredje gången på några decennier (1968, 2003 och 2014) som de Tehy-hörande strejkar för att få bättre lön. Vid tidigare strejker har man utfört visst skyddsarbete för att förhindra folk att dö för tidigt. Den här gången vägrar man av skäl som är lätta att begripa; effekten av att inte finnas på jobb blir väldigt tydlig. 

Är strejken rätt eller fel? Jag vill inte formulera ett svar på den frågan. Jag sitter som ordförande i finans- och näringsutskottet som har till uppgift att följa och godkänna denna förhandling och andra och ska därför inte lägga någon näsa i blöt i vare sig stridsåtgärder eller förhandlingar.

Jag kan dock känna förtvivlan över att vi i ett samhälle som får allt svårare att hävda oss i konkurrensen med en allt starkare och därmed tuffare omvärld nu tvingas ägna kraft åt egna stridigheter istället för att hitta andra möjligheter, som att hitta jobb till allt fler arbetslösa. När Tehy tidigare, antagligen som en uppvärmning inför löneförhandlingen, frågade politiker om vård och annat svarade jag så här.

Vill man se fler bilder från strejktåget finns de här på Nya Ålands hemsida.

Så här såg det ut framför Ålands lagting och landskapsregering i går eftermiddag. Strejkande Tehyiter med begravningslyktor och röda västar i strejk för tredje gången i modern tid.

Kommentarer

Populära inlägg